نحوه ی کارکرد آبگرمکن گازی

آبگرمکن گازی ایران رادیاتور چگونه کار می کند؟

یک آبگرمکن مخزن گاز چگونه کار می کند

آبگرمکن استاندارد “مخزن دار” در اکثر خانه ها یافت می شود و تنها با کمی تعمیر و نگهداری می تواند سال ها کارکرد بدون مشکل را ارائه دهد. در حالی که آبگرمکن‌های بدون مخزن که آب را برحسب نیاز گرم می‌کنند محبوب‌تر می‌شوند، نوع مخزن آن بسیار ارزان‌تر است و هنوز هم توسط اکثر صاحب خانه ها ترجیح داده می‌شود. آبگرمکن های مخزنی در دو نوع گازی و برقی موجود هستند.

اصول عملکرد آبگرمکن گازی

همانطور که از نام آن پیداست، یک آبگرمکن مخزنی، آب سرد را گرم می کند و آب گرم را تا زمانی که مورد نیاز وسایل لوله کشی و لوازم مختلف خانه باشد،در خود ذخیره می کند. یک آبگرمکن گازی بر اساس قانون فیزیک به نام همرفت کار می کند – که نحوه افزایش گرما را مشخص می کند.

نحوه گرم کردن آب سرد

در مورد آبگرمکن گازی ایران رادیاتور، آب سرد از طریق لوله تامین آب سرد وارد مخزن می شود تا آب سرد ثابتی را وارد مخزن کند. آب سرد متراکم در پایین مخزن توسط یک مشعل گازی واقع در زیر مخزن مهر و موم شده گرم می شود. همانطور که آب گرمتر می شود، در مخزن بالا می رود، جایی که توسط لوله تخلیه آب گرم خارج می شود تا آب گرم را در هر کجا که لازم باشد تامین کند. لوله تخلیه آب گرم بسیار کوتاهتر از لوله غوطه وری است، زیرا هدف آن خروج گرمترین آب است که در بالای مخزن وجود دارد.

مشعل گازی در آبگرمکن گازی ایران رادیاتور

مشعل گازی که آب را گرم می کند توسط یک مجموعه تنظیم کننده گاز نصب شده در کنار آبگرمکن کنترل می شود که شامل یک ترموستات است که دمای آب داخل مخزن را اندازه گیری می کند و مشعل را در صورت نیاز روشن و خاموش می کند تا مجموعه را حفظ کند.

نقش دودکش اگزوز

دمای آب یک دودکش اگزوز از مرکز مخزن عبور می کند تا گازهای خروجی از داخل مخزن جریان یابد و از طریق یک دودکش یا لوله هواکش از خانه خارج شود. دودکش توخالی با یک بافل فلزی مارپیچی تعبیه شده است که گرما را جذب می کند و آن را به آب اطراف منتقل می کند تا کارایی دستگاه را به حداکثر برساند.

 

بررسی دقیق هر جزء، سادگی مبتکرانه آبگرمکن گازی ایران رادیاتور را نشان می دهد.

تانک

مخزن یک آبگرمکن از یک در پوش بیرونی فولادی تشکیل شده است که یک مخزن ذخیره آب تست شده با فشار را در بر می گیرد. این مخزن داخلی از فولاد با کیفیت بالا ساخته شده است که یک لایه شیشه ای یا پلاستیکی به سطح داخلی چسبانده شده است تا از زنگ زدگی جلوگیری کند.

در مرکز مخزن یک دودکش توخالی وجود دارد که از طریق آن گازهای خروجی از مشعل به سمت دریچه اگزوز جریان می یابد. در بیشتر طرح‌ها، یک بافل فلزی مارپیچ در داخل دودکش، گرما را از گازهای خروجی گرفته و به مخزن اطراف منتقل می‌کند.

بین مخزن ذخیره داخلی و درپوش مخزن بیرونی، یک لایه عایق طراحی شده است تا از دست دادن گرما را کاهش دهد. همچنین می توانید عایق را با افزودن یک درپوش مخزن عایق فایبرگلاس به قسمت بیرونی بخاری آب گرم به عنوان مکمل اضافه کنید. نصب آن ها بسیار آسان و ارزان است. اما مهم است که از مسدود کردن پانل دسترسی مشعل و کلاه دودکش در بالای مخزن خودداری کنید.

داخل تانک

علاوه بر لوله شیب طولانی که آب سرد را به مخزن می رساند و لوله تخلیه آب گرم کوتاهتر که از طریق آن آب گرم به سیستم لوله کشی جریان می یابد، اجزای کلیدی دیگری نیز در داخل مخزن وجود دارد.

در مخازن با روکش شیشه ای، یک میله فلزی در مخزن وجود دارد که معمولاً منیزیم یا آلومینیوم است که آند قربانی نامیده می شود. میله آند پیچ و مهره شده و به بالای مخزن بسته می شود و تا عمق مخزن امتداد می یابد. هدف آن این است که یون های زنگ زا در آب را به سمت خود بکشد و در نتیجه از خوردگی مخزن فلزی جلوگیری کند.

برخی از مدل ها دارای میله آند مجزا نیستند اما در عوض دارای یک لوله خروجی آب گرم هستند که با منیزیم یا آلومینیوم پوشش داده شده است تا عملکرد آند را انجام دهد. اگر آب گرمی که از شیر آب می آید بدبو یا تغییر رنگ داد، ممکن است نشانه مصرف آند باشد.

لوله تامین آب سرد و لوله تخلیه آب گرم

در بالای مخزن، دو لوله آب وجود دارد – یک لوله تامین آب سرد و یک لوله تخلیه آب گرم.

لوله تامین آب سرد:

آب سرد توسط یک خط تامین آب سرد که توسط یک شیر قطع کن کنترل می شود در اختیار مخزن قرار می گیرد. مهم است که بدانید شیر قطع کننده آب در کجا قرار دارد تا بتوانید در صورت نیاز به تعمیر و نگهداری آن را ببندید. قطع منبع آب سرد به طور موثر جریان آب را به طور کامل قطع می کند، زیرا فشار آب سرد ورودی به مخزن است که جریان آب گرم را به سمت بیرون نگه می دارد. در بسیاری از تاسیسات، شیر قطع کننده آب سرد با یک دسته آبی مشخص می شود.

لوله تخلیه آب گرم:

این قسمت بخاری آب گرم است – لوله ای که آب گرم را به تمام سینک ها، وان ها، دوش ها و وسایلی که نیاز به آب گرم دارند، تامین می کند. لوله تخلیه آب گرم ممکن است دارای یک شیر قطع باشد که اغلب با یک دسته قرمز مشخص می شود.

مونتاژ رگولاتور و مشعل گاز

گاز طبیعی یا پروپان که آب را گرم می کند توسط لوله ای تامین می شود که دارای شیر قطع کننده گاز خود است که به یک لوله گاز ساخته شده از لوله سیاه فولادی یا لوله مسی متصل است. مهم است که بدانید این شیر قطع کننده گاز در کجا قرار دارد، بنابراین می توانید در مواقع اضطراری یا برای تعمیرات، گاز را خاموش کنید.

خط گاز به یک رگولاتور گاز تغذیه می کند که شامل یک ترموستات برای آبگرمکن است. این شیر همچنین گاز را از طریق یک لوله ثانویه کوچک به چراغ پیلوت می رساند، که برای روشن شدن مشعل در زمانی که شیر تنظیم کننده و ترموستات آن را صدا می کنند، عمل می کند.

از رگولاتور گاز، گاز به مجموعه مشعل گاز جریان می یابد، که می توانید از طریق یک پانل فلزی در پایین بدنه بیرونی آبگرمکن به آن دسترسی داشته باشید. این مجموعه شامل چراغ پیلوت و خود مشعل گاز می باشد. تنظیم چراغ راهنما و مشعل کلید عملکرد مناسب و کم مصرف آبگرمکن است.

شعله های گاز باید حدود 1/2 اینچ ارتفاع داشته باشند و باید نوک آبی داشته باشند (شعله های زرد نشان دهنده جت های مشعل کثیف یا مخلوط نامناسب هوا است). چراغ راهنما شامل یک جزء کلیدی است که به عنوان ترموکوپل شناخته می شود – یک دریچه کوچک که گرما را به یک ضربه الکتریکی تبدیل می کند. در آبگرمکن های جدیدتر، این قطعه به عنوان حسگر شعله شناخته می شود. ترموکوپل یا سنسور شعله یکی از ویژگی های ایمنی کلیدی است، زیرا وجود شعله پیلوت را حس می کند و در صورتی که شعله پیلوتی برای احتراق آن وجود نداشته باشد، از جریان گاز به مشعل جلوگیری می کند.

دودکش اگزوز

دودکش اگزوز، سیلندر توخالی که از مرکز مخزن عبور می کند، دو هدف را دنبال می کند. گازهای حاصل از احتراق را از مشعل گاز خارج می کند و به عنوان یک نوع مبدل حرارتی به گرم کردن آب در مخزن کمک می کند. دودکش باید به طور مناسب در فضای باز تخلیه شود و الزامات کد خاصی برای ساخت دودکش وجود دارد.

شیر کاهش دما و فشار

یکی دیگر از ویژگی های ایمنی کلیدی یک آبگرمکن گازی، شیر و لوله تخلیه دما و فشار (T&P) است. مانند درپوش رادیاتور روی ماشین شما عمل می کند. هدف این شیر کاهش دما یا فشار بیش از حد در داخل مخزن در صورت نزدیک شدن به محدوده طراحی مخزن است. این دریچه در بالای مخزن قرار دارد و اغلب به طور مستقیم به خود مخزن متصل می شود. برای آزمایش شیر، دسته را کمی بالا ببرید. آب مخزن باید از لوله سرریز خارج شود. اگر به درستی کار نمی کند، شیر T&P باید تعویض شود.

شیر تخلیه مخزن

مخزن آب گرم می تواند به مرور زمان در کف مخزن رسوب ایجاد کند که منجر به مشکلات متعددی می شود. یک آبگرمکن پر از رسوبات به طور موثر گرم نمی شود و ممکن است صداهای حباب و غرغر ناشی از جوشیدن رسوبات اشباع از رطوبت را بشنوید. با تخلیه دوره ای مخزن با استفاده از شیر تخلیه مخزن، این رسوبات از بین رفته و از بروز مشکلات جلوگیری می شود.

 

این مقاله هم می تواند برای شما جذاب باشد:

آبگرمکن ایران رادیاتور چگونه کار می کند؟

مراحل تخلیه مخزن

  • چرخاندن شیر کنترل پایلوت گاز به تنظیمات “پایلوت”.
  • جریان آب سرد آبگرمکن را قطع کنید.
  • نزدیکترین شیر آب گرم را باز کنید.
  • یک شلنگ باغبانی را به شیر تخلیه وصل کنید و انتهای باز شلنگ را در یک زهکشی کف یا سینک برق قرار دهید.
  • شیر تخلیه مخزن را باز کنید و اجازه دهید تمام آب از مخزن آبگرمکن خارج شود.

احتمالاً با خارج شدن رسوبات، تغییر رنگ در آب تخلیه مشاهده خواهید کرد. در موارد شدید، ممکن است لازم باشد مخزن را با آب تازه پر کنید و برای بار دوم تخلیه کنید تا تمام رسوبات از بین برود.
هنگامی که مخزن خالی است، شیر تخلیه مخزن را ببندید و دریچه تامین آب سرد را باز کنید تا مخزن دوباره پر شود. سپس شیر کنترل گاز را به حالت ON بچرخانید و بررسی کنید که مشعل گاز مشتعل شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *