آبگرمکن ایران رادیاتور

آبگرمکن ایران رادیاتور

آبگرمکن ایران رادیاتور

ساختمان آبگرمکن برقی شبیه آبگرمکن گازسوز مخزنی و نفتی باشد با این تفاوت که قسمت گرم کن آن را المان های حرارتی که توسط جریان الکتریکی گرم می شود تشکیل می دهد. مزیت آبگرمکن برقی نسبت به انواع نفتی و گازسوز عدم تولید گازهای سمی می باشد و علت عدم استقبال از این وسیله در کشور ما مصرف زیاد انرژی الکتریکی آن که از نظر اقتصادی نسبت به سوخت های فسیلی مقرون به صرفه نیست با این وصف می‌توان باسرویس مداوم یعنی رسوب زدایی از روی المنت مصرف انرژی آن را کاهش داد.

آبگرمکن ایران رادیاتور

ساختمان و اجزای آبگرمکن برقی:

  • مخزن دیگ اصلی
  •  بدنه
  •  المنت
  •  ترموستات
  •  لامپ خبر
  •  سیم های رابط و عایق نسوز
  •  ترمینال چینی
  •  شیر اطمینان

مخزن:

با ظرفیت های مختلف ساخته شده و جنس آن عموما از ورقهای مقاوم فلزی همراه با لعاب کاری است. از آنجا که آب درون دیگ اصلی قرار می گیرد بنابراین جایگاه المنت و قسمتی از ترموستات(لوله بلو) نیز در آن تعبیه شده است. از دیگ اصلی معمولا سه لوله خارج می شود لوله آب سرد، لوله آب گرم و لوله تخلیه آب مخزن در مواقع ضروری. که همیشه لوله آب گرم در بالا و ورودی آب سرد در پایین مخزن قرار دارد برای آنکه آب گرم از ورودی آب سرد خارج شود در سر راه ورودی از یک شیر یک طرفه استفاده می شود.

بدنه:

از ورق فولاد تهیه می شود و برای استحکام و زیبایی آن را به روش های گوناگون رنگ آمیزی کنند روی بدنه محل‌هایی برای لوله ورودی و خروجی و همچنین جعبه اتصالات دماسنج پیش‌بینی شده است

المنت:

 المان گرم کننده در فیلم ها از جنس کرم نیکل یا کرم آلومینیوم است که درون پودر چینی یا خاک سرامیک قرار گرفته و برای محافظت در برابر رطوبت آن را درون یک محفظه فولادی جای می‌دهند. ازآنجاکه چینی و سرامیک از قدرت عایق بالایی برخوردارند المنت با بدنه به هیچ وجه ارتباطی نداشته و در صورت مشاهده هرگونه اتصال بدنه ی بین آن دو بلافاصله باید المنت تعویض شود. در المنت های جدید یک لوله توخالی وجود دارد محل قرار گیری لوله ترموستات است و در آبگرمکن های قدیمی این محل بالای علمی صنعتی شده است اما در عین حال نزدیک بودن جایگاه آن به عنوان حساسیت کار زمستان را افزایش خواهد داد.آبگرمکن ایران رادیاتور

ترموستات گازی:

وظیفه ترموستات کنترل اتوماتیک حرارت است. در سماور برقی از ترموستات بی متالی استفاده میشود ولی در آبگرمکن ها از ترموستات های گازی.

قسمت های ترموستات گازی:

  • بدنه
  • فانوسک
  • اهرم
  • پلاتین های اتصال
  • پیچ تنظیم
  • ولوم

اصول کار ترموستات گازی چگونه است؟

اصول کار ترموستات گازی اینگونه است  که درون فانوسک و لوله بلو مقداری گاز حساس از نوع اتر یا جیوه وجود دارد با حرکت ولوم در جهت عقربه های ساعت اهرم به پلاتین ها فشار وارد نموده و به یکدیگر متصل شده و از آنجا که المنت از قبل نول  دارد روشن می شود المنت شروع به تولید حرارت نموده و لوله بلو  نیز که با فاصله ناچیزی از آن قرار گرفته متوجه حرارت ایجاد شده میشود با گرم شدن لوله گاز درون آن منبسط شده و به حرکت در می آید این گاز تحریک شده وارد ترموستات شده آن را منتشر می‌کند.

چگونه می توان مدت استراحت کاهش یا افزایش داد؟

در صورتی که حرارت تولید شده در المنت به آن حدی باشد که بتواند گاز سیستم فانوسک لوله بلو را به مقداری تحریک نماید که فانوسک به اندازه لازم منبسط شود به پلاتین ها فشار آمده و این فشار بر اهرم که جهت مخالف ایشان را دارد و غلبه نموده و ارتباط آنها را قطع می کند.

با قطع ارتباط پلاتین ها برق المنت قطع شده و دمای آب پس از مدتی کاهش می یابد با کاهش دمای آب گاز منبسط شده نیز سرد شده و حجمش کاهش یافته و منجر به آن می شود که فانوس کمی کوچکتر شود.یک فنر ارتباط پلاتین ها را مجددا ایجاد می کند و همین موارد عیناً تکرار خواهد شد.

به وسیله ولوم که به اهرم متصل است می توان میزان لازم انبساط فانوسک را تنظیم نمود همانگونه که می‌دانید انبساط فانوسک مستلزم ایجاد حرارت المنت است از این رو تنظیم ولوم در واقع تنظیم دمای آب است به کمک پیچ تنظیم می توان مدت استراحت ترموستات را به هنگام قطع خودکار کاهش یا افزایش داد.

چگونه می توان فانوسک ها را تست کرد؟

برای تست این فانوسک ها کافیست کنتاکت ها  به یکدیگر متصل نمود و توسط حرارت لوله بلو راگرم  می‌کنیم پس از مدت اندکی می بایست صدای قطع شدن کنتاکت ها به گوش رسد. این آزمایش در مورد صحت مدار اتوماتیک ترموستات انجام میشود در صورت بروز هرگونه سوراخ یا یا حفره ای در لوله، ترموستات عمل اتومات را انجام می دهد از این رو لازم است در فواصل زمانی ترموستات کنترل شود ترموستات معیوب بلافاصله باید تعویض گردد.

 

تعمیر آبگرمکن مشهد بوتان

لامپ خبر:

ولتاژ کاری مدام ۲۲۰ ولت است و از آنها به منظور مشخص شدن عملکرد المنت استفاده می کنند. به همین جهت با المنت به صورت موازی بسته می شود.

سیم های رابط و عایق نسوز:

حداقل مقطع سیم در آبگرمکن می‌بایست 1/5 باشد زیرا جریان مصرفی آبگرمکن زیاد است. در انتخاب دوشاخه نیز به جریان مصرفی آبگرمکن متوجه می شود در منازلی که خطوط به صورت جداگانه حفاظت می شوند و همچنین در کلیه منازل بهتر است برای آبگرمکن برقی یک خط مستقل از ورودی برق منزل کشیده شود و این خط با یک فیوز ۱۵ آمپری حفاظت شود.

در جعبه ترمینال آبگرمکن سیم ها درون عایق نسوز قرار گیرد تا در برابر حرارت از استحکام و پایداری بیشتری برخوردار شوند.

ترمینال چینی:

در مدار الکتریکی آبگرمکن از ترمینال چینی جهت تقسیم و ایجاد مسیرهای فرعی استفاده می شود ترمینال اتصالاتی مطمئن و عایق از بدنه را به وجود می آورد و جنس چینی ترمینال، سبب می‌شود در برابر حرارت بسیار پایدار باشد.

شیر اطمینان:

شیر اطمینان یا شیر رها کننده به طور اتوماتیک وظیفه دارد در برابر فشار یا درجه حرارت یا هر دوی آنها آبگرمکن را کنترل نموده تا از ترکیدن و انفجار آبگرمکن جلوگیری نماید این شیرها از یک طرف به مخزن آبگرمکن متصل شده و از طرف دیگر به لوله ای که سر آنها آزاد است راه دارد.

تست کردن شیر اطمینان:

برای تست کردن شیر اطمینان باید اهرم شیر را کمی بالا کشیده در صورتی که از لوله سر ریز مقداری آب خارج شود و بعد از آزاد شدن اهرم آب قطع گردید؛ در این صحت کار شیر می باشد. مدار الکتریکی آبگرمکن برقی نقشه الکتریکی آب گرمکن مانند نقشه سماور است؛ با این تفاوت که ترموستات در آبگرمکن از نوع گازی است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *