علل نشت آبگرمکن و 5 راه رفع نشت

چگونه نشتی را در آبگرمکن ها رفع کنیم؟

نشت آبگرمکن نباید به آرامی انجام شود. آنها می توانند خسارت زیادی به اموال شما وارد کنند و یک خطر عمده ایمنی محسوب می شوند. با بیرون راندن آب از آبگرمکن خود، می توانید به کف اطراف آن آسیب برساند و باعث پوسیدگی شود. حتی بدتر از آن، آب می تواند راه خود را به سیستم برقی آبگرمکن پیدا کند و باعث کوتاه شدن آن شده و خطر آتش سوزی را افزایش می دهد. برخی از متداول ترین علل ایجاد نشت و راه های رفع نشت در آبگرمکن ایران رادیاتور همراه ما باشید.

در اینجا برخی از دلایل رایج نشتی آبگرمکن آورده شده است:

1. نشتی دریچه کاهش فشار (PRV):

شیر کاهش فشار یک ویژگی ایمنی است که برای آزاد کردن فشار اضافی از مخزن آب طراحی شده است. اگر سوپاپ معیوب یا آسیب دیده باشد، ممکن است آب را آزاد کند و باعث نشتی شود.

2. خوردگی:

به مرور زمان اجزای فلزی آبگرمکن در اثر تماس با آب و مواد معدنی دچار خوردگی می شوند. خوردگی یکپارچگی مخزن را ضعیف می کند و منجر به نشتی می شود.

3. شل شدن شیر تخلیه:

شیر تخلیه در پایین مخزن گاهی اوقات ممکن است شل شود یا آب بندی معیوب ایجاد کند و در نتیجه آب نشت کند.

4. رسوب گیری:

مواد معدنی و رسوبات موجود در آب می توانند در کف مخزن جمع شوند و باعث خوردگی و در نهایت نشت شوند.

5. فشار آب بالا:

فشار بیش از حد آب می تواند فشار بیشتری را بر آبگرمکن وارد کند و منجر به نشتی شود.

6. سن آبگرمکن:

با کهنه شدن آبگرمکن ها به دلیل فرسودگی بیشتر در معرض نشتی قرار می گیرند.

 

بهترین راهکارهای تشخیص نشتی و رفع آن در سناگاز مشهد

در صورت نشتی آبگرمکن چه باید کرد:

 

1. منبع تغذیه/گاز را خاموش کنید:

اگر آبگرمکن برقی دارید، برق را از کلید قطع کنید. برای آبگرمکن های گازی، جریان گاز را قطع کنید. اولین کاری که هنگام نشت متوجه می شوید اینست که برق را به آبگرمکن خاموش کنید. شما قطعاً نمی خواهید آب و برق را با هم مخلوط کنید. در صورت داشتن بخاری برقی بهترین راه این است که در جعبه شکن خود را خاموش کنید.

2. منبع آب را ببندید:

خط تامین آب سرد متصل به آبگرمکن را پیدا کرده و شیر را ببندید. پس از خاموش شدن برق، می توانید آبگرمکن را بررسی کنید تا دریابید که آب از کجا نشت می کند. با دیدن لوله هایی که از دیوار به آبگرمکن وصل شده اند ، شروع کنید.

مطمئن شوید که هیچ آب از این لوله ها نشت نمی کند. اگر چنین باشد ، مشکل به احتمال زیاد ناشی از اتصال سست است. تمام کارهایی که شما برای رفع آن باید انجام دهید این است که تعیین کنید که اتصال از بین رفته است و آن را جایگزین کنید.

3. تخلیه مخزن:

یکی دیگر از روشهای متداول برای رفع نشت آبگرمکن ، تعویض شیر و فشار است. بعضی اوقات ، مهر و موم اطراف شیر می تواند شل شود و باعث نشت آب از مخزن آبگرمکن می شود. یک شلنگ را به شیر تخلیه در پایین مخزن وصل کنید و آب را به محل زهکشی مناسب هدایت کنید. مراقب باشید زیرا ممکن است آب داغ باشد.

4. بررسی منبع نشتی:

تمام اجزای آبگرمکن از جمله شیر فشارشکن، شیر تخلیه و مخزن را بررسی کنید تا منبع نشتی را شناسایی کنید.

5. تعمیر یا تعویض:

بسته به علت و شدت نشتی، ممکن است نیاز به تعمیر یا تعویض قطعات معیوب یا کل آبگرمکن داشته باشید.

تعویض دریچه تسکین دما و فشار فرآیندی نسبتاً آسان است. فقط کافی است شیر را در فروشگاه انتخاب کنید ، شیر قدیمی را برداشته و شیر جدید را در آن قرار دهید. پس از نصب آن را آزمایش کنید تا از کارکرد آن مطمئن شوید.

اگر دریچه تخلیه در پایه آبگرمکن در حال نشت است، باید تمام آّگرمکن را خالی کنید تا بتوانید دریچه را تعویض کنید.

برای جلوگیری از آسیب بیشتر و خطرات احتمالی ایمنی، رسیدگی سریع به نشتی آبگرمکن ضروری است. اگر مطمئن نیستید که چگونه با این وضعیت برخورد کنید، بهتر است با یک لوله کش حرفه ای تماس بگیرید تا مشکل را ارزیابی کند و راه حل های مناسب را ارائه دهد. تعمیر و نگهداری و بازرسی منظم همچنین می تواند به افزایش عمر آبگرمکن شما و کاهش خطر نشتی در آینده کمک کند.

امیدوارم این نگاه سریع به برخی از متداول ترین روش های رفع نشت آبگرمکن، ایده ای در مورد چگونگی رفع آنها داشته باشد. البته بخاطر داشته باشید که کار با آبگرمکن ها  دشوار است و به طور بالقوه خطرناک هستند. اگر در مورد توانایی خود در انجام کار با شک و تردید شک دارید، همیشه بهتر است که به جای آن احتیاط کنید و به جای آن یک حرفه ای وارد شوید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *