نصب پایه های مورد نیاز و آویزان کردن رادیاتور

نصب پایه های مورد نیاز و آویزان کردن رادیاتور پنل استاندارد کار نسبتاً آسانی است، اما اندازه گیری محل هر دو براکت می تواند کمی دشوار باشد زیرا باید در محاسبات خود بسیار دقیق باشید. از آنجایی که براکت هایی روی رادیاتور و دیوار وجود دارد، فاصله بین آنها باید دقیقاً برای جا شدن رادیاتور مطابقت داشته باشد. با این حال، می توانید خودتان با استفاده از متر اندازه گیری، یابنده گل میخ، مداد نجاری، تراز، دریل و رولپلاک، رادیاتور پنل را آویزان کنید.

بخش 1 اندازه گیری و علامت گذاری براکت های شما

1 در صورت لزوم گاز و برق دیگ بخار خود را خاموش کنید. اگر لوله های شما قبلاً نصب شده اند، قبل از کار در اطراف آنها، گاز و برق را خاموش کنید تا در صورت آسیب تصادفی به یکی از آنها، اتفاقی نیفتد. به واحد گرمایشی خود بروید و به دنبال کلید برق روی بدنه دیگ باشید. این کلید را برای قطع برق در موقعیت خاموش قرار دهید. اگر دیگ گازی دارید، با چرخاندن شیر روی لوله ای که به دیوار منتهی می شود، شیر را روی خط تامین گاز ببندید. شیر تخلیه را روی رادیاتور خود باز کنید تا آب آن تخلیه شود. [1] اگر رادیاتور را تعویض می کنید، به خاطر داشته باشید که هنگام برداشتن آن، لجن از شیرهای پایین خارج می شود. این فرآیند می تواند بسیار کثیف شود، بنابراین اگر رادیاتور قدیمی خود را جدا می کنید، یک پارچه ضد چکه قرار دهید و چند سطل را آماده کنید. اگر قبل از نصب لوله ها رادیاتور را آویزان می کنید، می توانید دیگ بخار را روشن نگه دارید. شما نمی توانید خودتان لوله کشی رادیاتور را نصب کنید. برای انجام این کار باید یک پیمانکار مجاز استخدام کنید. قبل از نصب رادیاتور جدید با یک پیمانکار تماس بگیرید تا مطمئن شوید که لوله های آب داغ را می توان به مکان جدید شما هدایت کرد.

رادیاتورهای پنلی فقط باید روی دیوار خشک (Drywall) نصب شوند. اگر می‌خواهید آنها را در دیوارهای کاشی یا بتنی نصب کنید، می‌توانید امتحان کنید، اما ممکن است در نهایت کاشی‌ها را بشکنید یا تکه‌ای از بتن را بیرون بیاورید. بهتر است اجازه دهید یک متخصص رادیاتورها را روی این دیوارها نصب کند.

2 رادیاتور خود را به صورت افقی روی زمین با پشت به بالا قرار دهید. برای اندازه گیری و قرار دادن براکت های دیواری خود، به پشت رادیاتور خود مراجعه کنید. یک پارچه ضد چکه پهن کنید و رادیاتور خود را با براکت های متصل به سمت بالا روی زمین قرار دهید. با بررسی شیرهای لوله، که همیشه باید در پایین هر دو طرف واحد قرار داشته باشند، مطمئن شوید که رادیاتور شما به درستی جهت دار شده است. اکثر رادیاتورها دارای 2 براکت در پایین سمت چپ و پایین سمت راست رادیاتور هستند. این براکت ها روی پشت از قبل نصب شده اند و شما براکت ها را روی 2 براکت جداگانه که به طور مستقیم روی دیوار نصب می کنید آویزان می کنید. برخی رادیاتورها دارای 4 براکت هستند که روی یک طول فلز می لغزند. این رادیاتورها در اروپا quite common هستند. برخی رادیاتورهای کوچکتر دارای 2 براکت هستند که به صورت عمودی در وسط قرار گرفته اند.

همانطور که گفته شد، کشیدن خط مرکزی رادیاتور روی دیوار اولین قدم است. اگر لوله‌ها از قبل نصب شده‌اند و رادیاتور شما قرینه است، فاصله بین لوله‌ها را برای پیدا کردن مرکز اندازه‌گیری کنید. در صورتی که واحد جدیدی را نصب می‌کنید و لوله‌ای وجود ندارد، می‌توانید رادیاتور را در هر جایی قرار دهید. از تراز به عنوان یک لبه صاف استفاده کرده و حباب داخل لوله را بررسی کنید تا مطمئن شوید خط شما قبل از کشیدن با مداد نجاری، صاف است. خط مرکزی، مرکز افقی رادیاتور را نشان می‌دهد. این مهم است زیرا هنگام اندازه‌گیری فاصله‌ی هر براکت از مرکز، به عنوان یک نقطه مرجع عمل می‌کند. نکته: برای سهولت کار، سعی کنید براکت‌های رادیاتور را روی گل‌میخ‌های دیوار قرار دهید. از یابنده گل‌ میخ برای تعیین موقعیت تیرچه‌های دیوار خود استفاده کنید. در حالی که این کار برای رادیاتورهای کمتر از ۳۰ پوند (۱۴ کیلوگرم) الزامی نیست، اما اگر رادیاتور را روی گل‌ میخ‌ها نصب کنید، بسیار محکم‌تر آویزان می‌شود.

بعد از کشیدن خط مرکزی، نوبت به محاسبه‌ی خط پایه رادیاتور بر اساس اندازه‌گیری لوله‌ها می‌رسد. اگر لوله‌ها از قبل نصب شده‌اند، فاصله‌ی کف تا پایین هر لوله را اندازه‌گیری کنید. سپس فاصله‌ی پایین هر شیر روی رادیاتور تا کف رادیاتور را اندازه‌گیری نمایید. حالا برای پیدا کردن خط پایه، اختلاف بین کف رادیاتور و شیرها را از ارتفاع لوله‌های کف کم کنید. از متر برای علامت‌گذاری ارتفاع و از تراز برای کشیدن خط پایه عمود بر خط مرکزی استفاده کنید. این خط پایه باید تقریباً ۱۵ تا ۳۰ سانتی‌متر از کف فاصله داشته باشد. خط پایه، همان کف رادیاتور است. با استفاده از خط مرکزی و خط پایه می‌توانید مطمئن شوید که براکت‌ها در دو طرف، از مرکز و پایین رادیاتور به طور مساوی فاصله دارند. برای مثال، اگر لوله‌های کف تا ۳۰ سانتی‌متر بالا آمده‌اند و فاصله‌ی بین شیرها و کف رادیاتور ۵ سانتی‌متر است، خط پایه را ۲۵ سانتی‌متر بالاتر از زمین قرار دهید تا لوله‌ها با شیرها هم‌تراز شوند. اگر رادیاتور را روی دیواری بدون لوله نصب می‌کنید، می‌توانید کف را در هر جایی قرار دهید. ایده‌آل این است که حداقل ۱۵ تا ۳۰ سانتی‌متر فضای خالی بین کف و رادیاتور وجود داشته باشد.

حالا باید ارتفاع براکت‌های دیواری را از کف رادیاتور اندازه‌گیری کنید. فاصله‌ی پایین براکت تا کف رادیاتور را اندازه بگیرید. این کار را برای هر دو طرف انجام دهید تا مطمئن شوید اندازه‌گیری‌ها یکسان هستند. اگر اندازه‌گیری‌ها متفاوت بود، آن‌ها را روی کاغذ یادداشت کنید تا تشخیص دهید کدام براکت سمت چپ و کدام سمت راست است. [4] به ندرت پیش می‌آید که فاصله‌ی بین کف و هر براکت متفاوت باشد. این اندازه‌گیری باید بسیار دقیق باشد تا رادیاتور به طور تراز روی دیوار نصب شود. اگر حتی ۰.۶ سانتی‌متر اشتباه کنید، ممکن است متوجه شیب رادیاتور شوید و به درستی روی لوله‌ها قرار نگیرد.

۱. ارتفاع پایه نگهدارنده را علامت گذاری کنید:

  • با یک خط، ارتفاع محل نصب پایه نگهدارنده را روی دیوار مشخص کنید.
  • از متر و مداد برای اندازه گیری و انتقال محل پایین پایه نگهدارنده به دیوار استفاده کنید.
  • روی دو انتهای دیوار، با خط پایه به عنوان کف رادیاتور، علامت گذاری کنید.
  • از تراز برای اتصال این دو خط استفاده کنید تا یک خط راهنما برای قسمت پایین هر پایه نگهدارنده ایجاد شود.

نکته: با علامت گذاری ارتفاع پایه، فاصله بین آنها در دو طرف یکسان باقی می ماند. همچنین، بررسی موازی بودن پایه ها با کف را آسان تر می کند.

  • برای مثال، اگر فاصله بین کف هر پایه و کف رادیاتور ۱۵ سانتی متر است، ۱۵ سانتی متر بالاتر از خط پایه روی هر دو طرف دیوار علامت گذاری کنید.
  • با تراز، این دو نقطه را به هم وصل کنید.
  • اگر فاصله پایه ها روی رادیاتور یکسان باشد، خط راهنما باید کاملا تراز باشد. با بررسی حباب تراز، از صحت و تراز بودن خط راهنما اطمینان حاصل کنید.

۲. محل دقیق نصب پایه را علامت گذاری کنید:

  • فاصله بین پایه های متصل را اندازه بگیرید تا محل آنها روی دیوار مشخص شود.
  • سپس فاصله لبه بیرونی هر پایه تا پایه طرف مقابل را اندازه بگیرید.
  • این عدد را نصف کنید تا هر پایه به طور مساوی از خط وسط فاصله داشته باشد.
  • اندازه به دست آمده را روی دیوار منتقل کنید.
  • نیمی از فاصله را از خط مرکزی به سمت بیرون اندازه بگیرید و روی هر طرف یک علامت ایجاد کنید تا محل نصب پایه ها مشخص شود.
  • بعد از علامت گذاری افقی، از تراز و مداد برای ایجاد یک خط راهنمای عمودی برای هر پایه استفاده کنید.

نکته: این خطوط عمودی، تراز کردن و قرار دادن پایه ها در محل مناسب به صورت عمودی را آسان می کنند.

  • برای مثال، اگر فاصله بین دو پایه ۱۶۰ سانتی متر است، از مرکز به هر طرف ۸۱ سانتی متر اندازه بگیرید.

۳. محل سوراخ های پیچ را علامت گذاری کنید:

  • با وجود خطوط راهنما روی دیوار، هر پایه را روی دیوار نگه دارید.
  • لبه بیرونی هر پایه را روی خطوط راهنمای مربوطه روی دیوار قرار دهید.
  • هر پایه را در جای خود نگه دارید و با مداد دور محل پیچ های روی پایه خط بکشید.

نکته: اگر سوراخ پیچ ها خیلی کوچک هستند، از ماژیک مشکی برای ایجاد نقاط تیره روی دیوار استفاده کنید.