نحوه نصب کولر گازی سیستم اسپلیت

سیستم تهویه مطبوع اسپلیت گزینه ای عالی برای خنک و راحت نگه داشتن خانه شما در ماه های تابستان است. این واحدها همچنین نسبت به سیستم تهویه مطبوع مرکزی، کم صداتر، نصب آسان تر و از نظر مصرف انرژی کارآمدتر هستند. این نوع کولر گازی بدون کانال است، بنابراین تنها کاری که باید انجام دهید نصب واحد خنک کننده در داخل و کمپرسور و کندانسور در خارج است، سپس لوله کشی و کابل برق را بین واحدها اجرا کنید.

اگر نمی خواهید برای استخدام یک متخصص برای نصب سیستم تهویه مطبوع اسپلیت هزینه کنید و کمی در زمینه لوله کشی و برق تجربه دارید، می توانید خودتان دستگاه را نصب کنید. هر دستگاه تهویه مطبوع برای سازنده خاص خود منحصر به فرد است، اما فرآیند کلی نصب یکسان است.

بخش ۱ راه اندازی واحد داخلی

۱ . محلی بدون مانع روی دیوار داخلی خود برای نصب واحد داخلی انتخاب کنید. شما باید برای انتقال لوله ها از واحد داخلی به واحد خارجی سوراخی در دیوار ایجاد کنید، بنابراین مطمئن شوید مکانی که انتخاب می کنید به شما این امکان را می دهد. برای بهترین نتیجه، نقطه ای دور از نور مستقیم خورشید و منابع گرما را انتخاب کنید. واحد را به فاصله ۷ فوتی (۲.۱ متری) از کف نصب کنید و مطمئن شوید که برای جریان هوای مناسب حداقل ۶ تا ۱۲ اینچ (۱۵ تا ۳۰ سانتی متر) فضای باز در هر طرف واحد وجود دارد.

محلی را با گل میخ انتخاب کنید تا مطمئن شوید دیوار به اندازه کافی برای نگه داشتن وزن دستگاه محکم است. دستگاه را حداقل به فاصله ۳.۳ فوتی (۱ متری) از آنتن ها و خطوط برق یا اتصال که برای تلویزیون، رادیو، سیستم های امنیتی خانگی، آیفون ها یا تلفن ها استفاده می شود، نصب کنید. نویز الکتریکی ناشی از این منابع می تواند باعث مشکلات عملکردی برای سیستم تهویه مطبوع شما شود. از مکان هایی که ممکن است گاز نشتی داشته باشد یا جایی که مه نفت یا گوگرد وجود دارد خودداری کنید. بیشتر این واحدها دارای کنترل از راه دور هستند تا بتوانید به راحتی آنها را روشن یا خاموش کنید و حتی در صورت نصب روی دیوار، دما را تنظیم کنید. نکته: مکانی مرکزی را برای واحد داخلی انتخاب کنید که هوای خنک به راحتی در خانه شما جریان یابد، مانند اتاق نشیمن.

۲ . صفحه نصب را به دیوار داخلی محکم کنید. صفحه نصب را در مقابل دیواری که می خواهید واحد داخلی را نصب کنید نگه دارید. از یک تراز برای اطمینان از تراز بودن آن به صورت افقی و عمودی استفاده کنید. از یک مداد برای علامت‌گذاری محل سوراخ‌های پیچ ​​استفاده کنید، صفحه را بردارید، سپس در هر جایی که هر پیچ قرار می‌گیرد، سوراخی در دیوار ایجاد کنید. صفحه را طوری قرار دهید که با سوراخ ها مطابقت داشته باشد، رولپلاک های پلاستیکی را داخل سوراخ ها قرار دهید و صفحه را با پیچ های خودکار به دیوار محکم کنید.

۳ . یک سوراخ ۳ اینچی (۷.۶ سانتی متری) از دیوار ایجاد کنید تا بتوانید لوله ها را به بیرون هدایت کنید. علامتی در مرکز سوراخ در صفحه نصب ایجاد کنید. از اره مویی یا دریل با اتصال برش سوراخ برای ایجاد یک دهانه دایره ای ۳ اینچی (۷.۶ سانتی متری) از طریق دیوار استفاده کنید که به سمت پایین به سمت زمین کمی شیب داشته باشد تا زهکشی کافی تضمین شود.

قبل از سوراخ کردن یا بریدن دیوار مطمئن شوید که لوله یا سیم هایی پشت دیوار وجود ندارد.

۴. اتصالات الکتریکی روی واحد داخلی را بررسی کنید. پنل جلوی دستگاه تهویه مطبوع را بلند کرده و درپوش را بردارید. مطمئن شوید که سیم‌های کابل به ترمینال‌های پیچ ​​وصل شده‌اند و سیم‌کشی با نموداری که همراه با دستگاه ارائه شده مطابقت دارد.

لوله ها و کابل ها را از سوراخ دیوار عبور دهید، سپس آن ها را به دستگاه وصل کنید. لوله های مسی، کابل برق و لوله خروج آب همراه را با هم با چسب برق محکم کنید. لوله خروج آب را در پایین قرار دهید تا جریان آب به راحتی صورت گیرد. لوله ها و کابل ها را از سوراخ دیوار عبور دهید، سپس طبق دستورالعمل دفترچه راهنما آن ها را به محل های مشخص شده روی دستگاه داخلی وصل کنید.

تمام لوله ها از قبل عایق شده اند، بنابراین نیاز نیست عایق اضافی اضافه کنید. خم شدن لوله ها و کابل ها را انجام دهید تا از عملکرد درست دستگاه مطمئن شوید.

مطمئن شوید که لوله خروج آب، آب را به محل مناسب هدایت می کند. برای اطلاعات بیشتر دفترچه راهنما که همراه دستگاه است را مطالعه کنید.

برای بستن واحد داخلی به صفحه نصب، کافی است اتصال دهنده های ماده (madde) پشت دستگاه را با اتصال دهنده های نر (nar) روی صفحه نصب تراز کنید و برای محکم کردن واحد در جای خود، محکم فشار دهید. مطمئن شوید که دستگاه 2-3 درجه به سمت عقب کج شده است تا آب بتواند از لوله خروج آب خارج شود.

ممکن است برای نگه داشتن دستگاه در حین اتصال، از یک دوست کمک بگیرید.

نصب کندانسور بیرونی

۱. محل قرارگیری

  • کندانسور را از مناطق پر رفت و آمد، پر گرد و غبار یا داغ دور نگه دارید.
  • محل خروج لوله‌ها از واحد داخلی را پیدا کنید و واحد بیرونی را در فاصله حداکثر ۱۵ متری آن قرار دهید تا اتصال لوله‌ها و کابل به راحتی انجام شود.
  • مکانی را انتخاب کنید که حداقل ۳۰ سانتی متر فضای خالی در اطراف محیط آن وجود داشته باشد تا عملکرد صحیح دستگاه تضمین شود.
  • در صورت امکان، محل سایه‌دار و دور از باد، گرد و غبار و رفت و آمد را انتخاب کنید تا عملکرد دستگاه در بهترین حالت خود باشد.
  • مطمئن شوید هیچ آنتن رادیو یا تلویزیونی در فاصله ۳ متری از کندانسور فضای باز وجود ندارد.

۲. قرار دادن روی سکوی بتنی

  • واحد بیرونی را مستقیماً روی زمین قرار ندهید، زیرا سنگین است و ممکن است روی خاک یا سنگ حرکت کند. نصب کندانسور روی یک سکوی بتنی که می توانید از فروشگاه های مصالح فروشی تهیه کنید، ضروری است.
  • سکو را در محل مورد نظر برای نصب واحد قرار دهید و از تراز برای اطمینان از صاف و یکدست بودن آن استفاده کنید.

نکته: سکو را به اندازه کافی بالا قرار دهید تا از جمع شدن آب ناشی از باران یا برف در اطراف واحد جلوگیری شود.

۳. محکم کردن واحد

  • یکلاستیکی روی سکو قرار دهید تا لرزش را به حداقل برساند، سپس واحد کندانسور فضای باز را روی سکو قرار دهید.
  • واحد را با پیچ های مهار به بتن محکم کنید.

۴. سیم کشی برق

  • درپوش کندانسور را بردارید.
  • به نمودار سیم کشی واحد در دفترچه راهنما مراجعه کنید و مطمئن شوید سیم ها مطابق آن وصل شده اند. در صورت لزوم هر گونه تغییری را اعمال کنید.
  • کابل ها را با بست کابل محکم کنید و درپوش را دوباره سر جای خود قرار دهید.

۵. اتصال لوله کشی و کابل

  • از مهره های مخصوص لوله برای اتصال دو لوله مسی از واحد داخلی به واحد خارجی مطابق دستورالعمل استفاده کنید.
  • کابل برق را که از واحد داخلی به واحد خارجی وصل می شود نیز وصل کنید.
  • در نهایت، منبع تغذیه را به پریز برق مخصوص متصل کنید.
  • در صورت نیاز، می توانید لوله های مسی را برای از بین بردن اضافی برش دهید.

تکمیل پروژه

۱. حذف هوا و رطوبت از مدار مبرد. درپوش‌های شیرهای دوطرفه و سه طرفه و درپوش درگاه سرویس را بردارید و شلنگ پمپ خلا را به درگاه سرویس وصل کنید. پمپ خلا را روشن کنید تا به خلاء مطلق ۱۰ میلی‌متر جیوه برسد. شیر فشار پایین را ببندید و سپس پمپ خلا را خاموش کنید.

تمام شیرها و اتصالات را از نظر نشتی بررسی کنید، سپس خلا را قطع کنید. درپوش درگاه سرویس و درپوش‌ها را تعویض کنید.

۲. لوله‌ها را با بست به دیوار بچسبانید. برای اطمینان از اینکه لوله‌ها و کابل‌ها جابه‌جا نمی‌شوند یا اتصال آن‌ها قطع نمی‌شود، آن‌ها را با استفاده از بست‌های موجود در بسته به دیوار خارجی خانه خود وصل کنید. برای اطمینان از فاصله مناسب بست‌ها، دستورالعمل‌های دفترچه راهنما را دنبال کنید.

۳. سوراخ دیوار را با فوم پلی اورتان در حال انبساط ببندید. فوم پلی اورتان در حال انبساط را به سوراخی که برای عبور دادن کابل و لوله‌ها از دیوار ایجاد کرده‌اید، اسپری کنید. مطمئن شوید که سوراخ کاملاً مسدود شده است تا از ورود هوای گرم یا حشرات جلوگیری شود.

قبل از روشن کردن سیستم تهویه مطبوع، اجازه دهید فوم طبق دستورالعمل روی برچسب خشک شود.

۴. دستگاه را روشن کنید و از هوای خنک لذت ببرید! تنها کاری که باقی می‌ماند راه‌اندازی سیستم تهویه مطبوع است که می‌توانید آن را از واحد داخلی انجام دهید. شروع به وزیدن هوای خنک به خانه شما باید فقط ۱ یا ۲ دقیقه طول بکشد.

در صورت بروز مشکل در کار با سیستم تهویه مطبوع جدید خود، به دفترچه راهنما مراجعه کنید.