نحوه رنگ آمیزی رادیاتور

لوازم مورد نیاز:

  • نوار چسب
  • سنباده
  • پارچه تمیز
    جاروبرقی
  • رنگ مخصوص رادیاتور با قابلیت تحمل حرارت بالا
  • اسپری رنگ (اختیاری)
  • قلم رنگ (اختیاری)
  • پرایمر مخصوص رادیاتور

مراحل کار:

خاموش کردن رادیاتور:

  • شیر کنترل رادیاتور را بچرخانید تا کاملا بسته شود و اجازه دهید رادیاتور به طور کامل خنک شود. قبل از شروع رنگ آمیزی، صبر کنید تا رادیاتور به اندازه ای سرد شود که بتوانید آن را لمس کنید.
  • رادیاتور شما باید چند روز خاموش بماند تا پرایمر و رنگ کاملا خشک شوند. از رنگ آمیزی رادیاتور در ماه های سردتر که بیشتر به آن نیاز دارید، خودداری کنید.

    پوشاندن شیرها و دريچه هوا با نوار چسب:

    • رنگ و پرایمرهای اسپری رنگ آمیزی رادیاتور را آسان تر می کنند اما کنترل آن ها دشوارتر است. از نوار چسب یا نوار نقاشی برای پوشاندن و مهر و موم کامل شیر تخلیه هوا، شیر کنترل و هر چیز دیگری که رنگ ممکن است آن را مسدود کرده و آسیب برساند، استفاده کنید.
    • در حالی که رنگ ممکن است از کار کردن شیرها جلوگیری نکند، اما ممکن است خشک شود و چرخاندن دوباره آنها پس از اتمام کار را دشوارتر کند. برای دستیابی به بهترین نتیجه، از رنگ آمیزی هر قسمت متحرکی یا هر روزنه ای در خود رادیاتور خودداری کنید.
    • به احتمال زیاد دو شیر در داخل رادیاتور در نزدیکی قسمت بالا وجود دارد که باید از رنگ آمیزی آن ها خودداری کنید، زیرا برای هواگیری رادیاتور استفاده می شوند. شیر کنترل در کناره یا بالای رادیاتور قرار دارد و برای روشن یا خاموش کردن آن استفاده می شود. اگر مطمئن نیستید، از رنگ آمیزی هر چیزی به جز پره ها و قسمت فلزی بالای رادیاتور خودداری کنید.

      تمیز کردن رادیاتور برای پاک کردن گرد و غبار:

      • از یک پارچه تمیز و کمی مرطوب برای پاک کردن سریع رادیاتور و پاک کردن هر گونه گرد و غبار یا آلودگی استفاده کنید. ابتدا قسمت بالایی را تمیز کنید قبل از اینکه پایین بروید و با دقت بین هر یک از پره های رادیاتور را تمیز کنید. در صورتي که پارچه با گرد و غبار زياد مسدود شد، آن را بشوييد.
      • همچنین می توانید برس های رادیاتور تخصصی را پیدا کنید که برای تمیز کردن بین پره های رادیاتور طراحی شده اند. اگر قصد دارید رادیاتورها را به طور مرتب تمیز کنید، از فروشگاه سخت افزار محلی خود سوال کنید یا به صورت آنلاین به دنبال آن بگردید.

        جدا کردن هر گونه رنگ لب پر شده یا پوسته پوسته از رادیاتور:

        • اگر از آخرین رنگ آمیزی رادیاتور شما مدتی می گذرد، ممکن است مقداری از رنگ از سطح جدا شود. از یک کاردک یا برس فلزی برای جدا کردن هر گونه رنگ پوسته پوسته و جارو کردن آن استفاده کنید.
        • اگر رادیاتور شما قبل از سال 1978 ساخته شده است، یا مطمئن نیستید که آخرین بار چه زمانی رنگ آمیزی شده است، قبل از برداشتن آن، رنگ را از نظر سرب آزمایش کنید. از یک کیت تست رنگ سرب که باید در فروشگاه سخت افزار محلی شما موجود باشد برای شناسایی هر گونه سرب قبل از ادامه کار استفاده کنید.
        • با رنگ های سربی باید بسیار مراقب بود، زیرا در صورت استنشاق می توانند بسیار خطرناک و حتی کشنده باشند. از یک پاک کننده رنگ مبتنی بر ژل که برای از بین بردن رنگ سرب طراحی شده است استفاده کنید، یا برای حذف ایمن آن با یک متخصص تماس بگیرید.

          سنباده زدن رادیاتور برای از بین بردن زنگ زدگی و ایجاد یک سطح صاف:

          • رادیاتور خود را برای هر گونهزنگ زدگی یا فرورفتگی در سطح بررسی کنید. از سنباده با دانه درشت، حدود 40 تا 60 گریت، برای سنباده زدن این مناطق و صاف کردن آنها استفاده کنید. سپس از سنباده با دانه ریزتر، حدود 80 تا 120 گریت، برای سنباده زدن کل رادیاتور و صاف کردن سطح استفاده کنید.
          • این کار به چسبیدن بهتر پرایمر و رنگ و زیباتر شدن رادیاتور رنگ آمیزی شده شما کمک می کند.
          • اگر هنگام سمباده زدن رادیاتور مقدار زیادی رنگ یا گرد و غبار را از روی رادیاتور پاک می کنید، ممکن است ایده خوبی باشد که دوباره آن را با یک پارچه تمیز پاک کنید. گرد و غباری که از رادیاتور جدا می شود ممکن است مانع از چسبیدن درست رنگ شما شود

            رنگ آستري و رنگ کردن رادیاتور شما

            پوشاندن دیوارها و کف اطراف رادیاتور با پارچه:
            یک پارچه یا تکه های بزرگ کاغذ باطله را پشت رادیاتور قرار دهید و آنها را با یک تکه نوار چسب به دیوار محکم کنید. همین کار را تکرار کنید، از رادیاتور به بیرون کار کنید، تا زمانی که ناحیه ای را به دست آورید که حداقل 5 فوت (1.5 متر) را در تمام جهات از رادیاتور بپوشاند.
            تا حد امکان ناحیه اطراف رادیاتور را بپوشانید، زیرا رنگ اسپری به صورت ذرات معلق در هوا حرکت می کند و بسیار بیشتر از حد انتظار شما حرکت خواهد کرد. گذاشتن پارچه یا کاغذ بسیار راحت تر از رنگ آمیزی مجدد کل دیوار است!

              تهویه مناسب:
              رنگ و پرایمر اسپری در صورت استنشاق یا کار در فضایی بدون تهویه مناسب می توانند بسیار خطرناک باشند. تا جایی که می توانید در اتاقی که کار می کنید پنجره ها را باز کنید تا هوا در گردش باشد و برای ایمنی بیشتر از ماسک تهویه و دستکش استفاده کنید.
              اگر در هر مرحله از فرآیند رنگ آمیزی احساس سبکی سر کردید، ممکن است نشانه این باشد که تهویه کافی وجود ندارد و شما بخارات رنگ را استنشاق می کنید. رنگ آمیزی را فورا متوقف کنید و با یک متخصص تماس بگیرید تا رادیاتور را به طور ایمن رنگ آمیزی کند.

                انتخاب پرایمر و رنگ روغنی مقاوم در برابر حرارت بالا:
                هنگام کار با چیزی شبیه رادیاتور، هم رنگ و هم پرایمری که استفاده می کنید باید بر پایه روغن و مقاوم در برابر حرارت بالا باشد. از فروشگاه سخت افزار محلی خود بخواهید تا رنگ و پرایمرهای اسپری را پیدا کنید که بر پایه روغن، مقاوم در برابر حرارت تا 199 درجه سانتیگراد (390 درجه فارنهایت) و به رنگ دلخواه شما باشد.
                مطمئن شوید که رنگی که برای رادیاتور خود انتخاب می کنید با رنگ دیواری که روی آن قرار دارد مطابقت داشته باشد. سعی کنید رنگی با سایه مشابه پیدا کنید تا با آن ترکیب شود، یا رنگی متضاد را انتخاب کنید تا رادیاتور شما کمی بیشتر برجسته شود.

                  اسپری کردن رادیاتور با یک لایه یکدست از پرایمر:
                  قوطی اسپری پرایمر خود را در حدود 25 تا 41 سانتی متری (10 تا 16 اینچ) از رادیاتور نگه دارید و به طور محکم روی نازل فشار دهید. از حرکت رفت و برگشتی برای پوشاندن رادیاتور در یک لایه یکدست استفاده کنید، و مطمئن شوید که تمام پره های جداگانه را پوشش دهید.

                    اجازه دهید پرایمر تا 24 ساعت خشک شود:
                    ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا لایه پرایمر شما کاملا خشک شود. قبل از شروع رنگ آمیزی، پرایمر باید خشک به لمس باشد و اصلا چسبناک نباشد، بنابراین مطمئن شوید که به آن زمان کافی بدهید. در صورت عدم اطمینان از مدت زمان خشک شدن پرایمر، دستورالعمل های سازنده روی پرایمر را بررسی کنید.

                      رادیاتور خود را با یک لایه اسپری رنگ کنید:
                      بعد از اینکه پرایمر به طور کامل خشک شد، زمان رنگ آمیزی رادیاتور است. برای پوشاندن یکدست قسمت بالای رادیاتور، همان روشی را که برای اعمال پرایمر به کار بردید، دنبال کنید. روی هر یک از پره ها کار کنید، ابتدا یک طرف همه آنها را رنگ آمیزی کنید و سپس با طرف دیگر تمام کنید. از ضربه های کوتاه و تیز رنگ برای ترمیم هر ناحیه در معرض دید استفاده کنید و بگذارید رنگ خشک شود.
                      ممکن است تمرین استفاده از اسپری رنگ روی یک تکه مقوای ضایعاتی قبل از شروع کار روی رادیاتور مفید باشد. این به شما احساس بهتری از نحوه کار با رنگ قبل از شروع کار روی رادیاتور می دهد.

                        برای بهبود ظاهر رادیاتور لایه های بیشتری اضافه کنید:
                        پس از اینکه اولین لایه رنگ بعد از حدود 15 دقیقه سفت شد، عمق و ظاهر کلی رادیاتور رنگ شده را ارزیابی کنید. اگر می خواهید رنگ روشن تر و مات تر باشد، یا می خواهید مناطقی را که ممکن است با اولین لایه از دست داده باشید بپوشانید، از همان روش برای اعمال دومین لایه رنگ استفاده کنید.
                        به اضافه کردن لایه های رنگ ادامه دهید تا زمانی که رادیاتور به شکل دلخواه شما درآید.

                          اجازه دهید رنگ کاملا خشک شود (تا 24 ساعت).
                          اگرچه برای خشک شدن رنگ بین لایه ها فقط نیاز به انتظار 15 تا 20 دقیقه دارید، اما قبل از اینکه دوباره از رادیاتور استفاده کنید، باید اجازه دهید رنگ کاملا خشک شود. به رنگ حداقل 24 ساعت برای خشک شدن زمان بدهید، یا برای توصیه های خاص تر، دستورالعمل های سازنده را بررسی کنید.

                            جمع کردن وسایل و تمیز کردن رنگ های ریخته شده:
                            وقتی رادیاتور خشک شد، می توانید پارچه های اطراف رادیاتور را جمع آوری کرده و دور بریزید، همچنین هر نوار چسب باقی مانده را بردارید. در همین حال، به دیوارها و کف اطراف رادیاتور نگاهی بیندازید تا هر گونه رنگ اسپری ریخته شده ای که نیاز به پاک کردن دارد را بررسی کنید.
                            از پاک کننده رنگ برای پاک کردن هر گونه قطره رنگ روی دیوارها یا کف خود استفاده کنید.
                            اجازه دهید رنگ حداقل 24 ساعت قبل از روشن کردن دوباره رادیاتور خشک شود. با این حال، می توانید بعد از حدود 12 ساعت پارچه ها را جمع کرده و محیط را مرتب کنید.
                            هنگام خشک شدن رنگ، همیشه دستورالعمل های سازنده را دنبال کنید.

                              نکات تکمیلی

                              اگر رادیاتور شما از چدن ساخته نشده است، یا طراحی متفاوتی نسبت به رادیاتور تیغه دار استاندارد دارد، ممکن است این فرآیند کمی تغییر کند. تا زمانی که از رنگ آمیزی قطعات متحرک جلوگیری کنید، از رنگ مخصوص فلز با تحمل حرارت بالا استفاده کنید و فقط قسمت بیرونی رادیاتور را رنگ آمیزی کنید، باید بتوانید هر نوع رادیاتوری را که نیاز دارید رنگ آمیزی کنید. اگر نیاز به رنگ آمیزی دیوار یا ناحیه پشت رادیاتور دارید، نحوه رنگ آمیزی پشت رادیاتور را ببینید. اگر نمی خواهید رادیاتور زشتی را رنگ آمیزی کنید، گزینه دیگر این است که رادیاتور خود را با دکور مناسب بپوشانید تا قابل مشاهده نباشد.

                              هشدارها

                              بدون اینکه ابتدا بررسی کنید رنگ چیست، رنگ را از رادیاتور جدا نکنید. رنگ سرب در صورت عدم رسیدگی مناسب بسیار خطرناک است. اسپری رنگ در صورت استنشاق می تواند بسیار سمی باشد. همیشه با تهویه مناسب و تجهیزات ایمنی کار کنید. اگر در حین رنگ آمیزی در هر زمانی احساس سبکی سر کردید، فورا متوقف کنید.