نحوه تمیز کردن کولر گازی مرکزی(بخش اول)

دستگاه های تهویه مطبوع از کندانسور (که خود حاوی کمپرسور، لوله های خنک کننده و فن است)، یک اواپراتور (واحد داخلی بزرگ که هوا را خنک می کند)، لوله هایی برای تخلیه رطوبت از هوای رطوبت زدایی شده و یک فن برای دمیدن هوای خنک به داخل خانه یا آپارتمان تشکیل شده است. [1] برای تمیز کردن دستگاه، باید واحد کمپرسور را جاروبرقی بکشید و فیلتر هوای داخلی را تعویض کنید. واحد تهویه مطبوع باید به صورت سالانه تمیز شود تا عملکرد صحیح خود را ادامه دهد.

بخش ۱ تمیز کردن کندانسور

1 برق دستگاه را خاموش کنید. باید یک کلید قطع کننده در فضای باز نزدیک کندانسور وجود داشته باشد. این شبیه یک جعبه مربعی روی دیوار آپارتمان یا خانه است. در داخل، به دنبال سوئیچی باشید که می توانید آن را به موقعیت “خاموش” بلغزانید. اگر سوئیچی وجود ندارد، باید دوشاخه ای را که برق را به کندانسور تغذیه می کند، به صورت دستی جدا کنید. قبل از اینکه شروع به جدا کردن هر قسمت از کندانسور کنید، قطع کردن منبع تغذیه بسیار مهم است. اگر نمی توانید پریز برق کمپرسور را پیدا کنید، یا اگر تمایل دارید بیشتر احتیاط کنید، به سادگی می توانید کلید را در جعبه قطع کننده مدار که برق کندانسور AC را کنترل می کند، روی “خاموش” قرار دهید.

2 پره های کندانسور را جاروبرقی بکشید. تیغه های فلزی باریک و ظریفی که کناره های واحد کمپرسور را پوشانده اند، “پره” نامیده می شوند. می توانید پره ها را با کشیدن نازل جاروبرقی روی آنها تمیز کنید. این کار باعث حذف زباله ها شده و به کندانسور اجازه می دهد بدون مانع هوا را به داخل بکشد. جاروبرقی آب و خاک بهترین ابزار برای این کار است. واحد کندانسور از طریق این باله ها هوا را مکش می کند. با گذشت زمان، اینها با تکه های برگ، علف و گرد و غبار کثیف می شوند. اگر جاروبرقی آب و خاک ندارید، ببینید آیا یکی از دوستان یا همسایگان شما آن را دارند. همچنین ممکن است بتوانید یک جاروبرقی آب و خاک را از فروشگاه سخت افزار محلی خود اجاره کنید.

3 پره های کندانسور را صاف کنید. اغلب با سایش معمولی، برخی از پره های کندانسور ممکن است خم شوند. اگر متوجه شدید که هر یک از باله ها کج شده یا پیچ خورده است، می توانید از چاقو یا وسایل آشپزخانه برای صاف کردن آرام باله ها استفاده کنید. فشار ملایم و ثابتی برای خم شدن باله ها به موقعیت قبلی اعمال کنید. [4] اگر از نیروی بیش از حد استفاده کنید، خطر شکستن باله ها یا آسیب بیشتر به آنها وجود دارد.

4 فن را باز کنید و بردارید. واحد فن روی کمپرسور قرار می گیرد و به طور معمول با سیم کشی فلزی یا توری پوشانده می شود. با استفاده از یک پیچ گوشتی، سیم کشی روی فن را بردارید و سپس فن را باز کرده و بردارید. به دلیل سیم هایی که موتور فن را به واحد کمپرسور متصل می کنند، ممکن است نتوانید فن را به طور کامل بلند کنید. شما به سادگی باید تا حد امکان فن را از محفظه آن بلند کنید.

5 پره های فن و باله های داخلی را بشویید. با استفاده از شیلنگ باغ خود، هرگونه زباله (تکه های برگ، علف، گرد و غبار یا گرده) را از تیغه های فن بشویید. برای اطمینان از تمیز بودن تیغه های فن، می توانید آنها را با یک پارچه یا دستمال تمیز پاک کنید. سپس، دوباره از شیلنگ برای اسپری کردن آب از طریق باله های کمپرسور از داخل دستگاه استفاده کنید. شستن باله ها از داخل، اطمینان حاصل می کند که هرگونه انسداد برطرف شود و واحد بتواند به طور موثر هوا را به داخل بکشد.

6 واحد کمپرسور را دوباره سر هم کنید. پس از اتمام تمیز کردن پره های فن و قسمت داخلی کمپرسور، آماده اید تا همه چیز را دوباره سر جای خود قرار دهید. فن را در جای خود قرار دهید و پیچ هایی را که آن را به قاب فلزی نگه می دارند، دوباره وارد کنید. همین کار را با سیم کشی فلزی روی فن انجام دهید.در این مرحله، همچنین می توانید برق را دوباره روشن کنید.