نحوه استفاده از رادیاتور

دانستن اینکه چرخاندن شیر رادیاتور به کدام سمت باعث گرم شدن شما در هوای سرد می‌شود، مهم است. سپس، با انجام تعمیر و نگهداری کمیاب در سال، رادیاتور را همچنان روشن نگه دارید. اگر همچنان نمی توانید دمای اتاق خود را به دمای مناسب برسانید، با یک متخصص گرمایش مشورت کنید تا بفهمید چه تنظیماتی برای کارآمدتر کردن رادیاتور خود نیاز دارید.

تنظیم کنترل رادیاتور

برای روشن کردن رادیاتور، شیر را خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید. شیر کنترل رادیاتور معمولا نزدیک ته رادیاتور قرار دارد. در رادیاتور بخار، این شیر روی لوله‌ای است که به رادیاتور وصل می‌شود. شیر شبیه یک درپوش کوچک گرد است. برای فعال کردن رادیاتور آن را تا جایی که ممکن است بچرخانید.

این شیر کوچک‌تر جریان آب را در رادیاتورهای بخار سنتی کنترل می‌کند. چرخاندن شیر به جهت عقربه‌های ساعت آن را خاموش می‌کند. حالت متوسطی وجود ندارد.

رادیاتورهای برقی مدرن به جای شیر، اغلب دارای پنل‌های کنترل هستند. برای راه‌اندازی رادیاتور دکمه «روشن» را فشار دهید، سپس از پنل برای تنظیم درجه حرارت استفاده کنید.

روشن کردن رادیاتور با درپوش قفل رادیاتور

اگر رادیاتور شما درپوش قفل رادیاتور دارد، برای روشن کردن آن از انبردست استفاده کنید. برخی از درپوش‌ها به خود شیر متصل نیستند. با کشیدن درپوش به سمت بالا این موضوع را بررسی کنید. اگر به راحتی بیرون آمد، باید شیر را به صورت دستی بچرخانید. با انبردست، بدنه فلزی شیر را بگیرید، سپس برای فعال کردن رادیاتور آن را خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید. بعد از روشن کردن رادیاتور، درپوش را دوباره سر جایش قرار دهید.

توجه: در برخی از درپوش‌های قفل رادیاتور، یک پیچ درپوش را نگه می‌دارد. اگر روی درپوش پیچی مشاهده کردید، برای شل کردن و برداشتن درپوش، پیچ را خلاف جهت عقربه‌های ساعت بچرخانید.

کنترل دمای رادیاتور با شیر ترموستاتیک

برای کنترل دمای رادیاتور، شیر ترموستاتیک را بچرخانید. در طرف مقابل رادیاتور به دنبال شیر دوم بگردید. شیر ترموستاتیک معمولا درپوش بلندتری دارد که اعداد 0 تا 5 روی آن قرار گرفته است. این شیر شبیه دکمه تنظیم سایر بخاری‌هاست. برای افزایش گرما، شیر را خلاف جهت عقربه‌‌های ساعت و برای کاهش گرما، آن را در جهت عقربه‌‌های ساعت بچرخانید.

شیر ترموستاتیک میزان گرمایی را که از رادیاتور خارج می‌شود، کنترل می‌کند. تنظیم آن روی 0 از خروج گرما جلوگیری می‌کند، اما جریان آب یا برق را قطع نمی‌کند.

رادیاتورهای قدیمی ممکن است شیر ترموستاتیک نداشته باشند. شما یک شیر تخلیه را مشاهده خواهید کرد که گاهی اوقات قابل تنظیم است. این رادیاتورها برای کنترل گرما طراحی نشده‌اند، بنابراین بهتر است برای نصب شیر ترموستاتیک با یک متخصص مشورت کنید.

استفاده از تنظیم ضد یخ برای جلوگیری از یخ بستن رادیاتور

از تنظیم ضد یخ برای جلوگیری از یخ بستن رادیاتور استفاده کنید. تنظیم ضد یخ با یک ستاره یا علامت برف روی کنترل ترموستاتیک نشان داده می‌شود. این تنظیم معمولا بین 0 و 1 روی شیر قرار دارد. اگر در دوره ای که هوا بسیار سرد است و احتمال یخ‌بستن وجود دارد، خانه را ترک می‌کنید، برای محافظت از رادیاتور در برابر آسیب، تنظیم ضد یخ را روشن کنید.

تنظیم ضد یخ، رادیاتور را در سطح گرمای کمی نگه می‌دارد تا مایعات داخل آن یخ نزنند. رادیاتور مانند هر لوله آب دیگری در خانه شما عمل می‌کند. نادیده گرفتن این موضوع می‌تواند منجر به ترکیدن لوله و هزینه بالای تعمیر شود.

صبر کنید تا رادیاتور تا 30 دقیقه گرم شود

گرم شدن رادیاتور زمان می‌برد. بسیاری از افراد مرتکب اشتباه می‌شوند که ترموستات را خیلی بالا می‌برند، سپس بعد از اینکه گرما را احساس کردند، آن را خیلی پایین می‌آورند. ترموستات را روی یک تنظیم متوسط ثابت نگه دارید و بعد از اینکه رادیاتور گرم شد، در صورت نیاز آن را تنظیم کنید.

رادیاتورهای آبی نسبت به رادیاتورهای برقی دیرتر گرم می‌شوند. انتظار داشته باشید رادیاتورهای برقی برای رسیدن به بازدهی کامل حدود 10 دقیقه زمان ببرند.

به خاطر داشته باشید که هر رادیاتوری قبل از اینکه به دلخواه شما کار کند به زمان نیاز دارد. ابتدا آب یا روغن گرم می شود، سپس گرما در سراسر اتاق پخش می شود.

خاموش کردن رادیاتور با چرخاندن شیر کنترل

برای خاموش کردن رادیاتور، شیر کنترل را بچرخانید، مهم نیست چه نوع رادیاتوری دارید. این شیر، شیر کنترل جریان آب به رادیاتورهای استاندارد است. برای رادیاتورهای برقی، دکمه خاموش را روی پنل کنترل فشار دهید تا منبع تغذیه رادیاتور قطع شود.

چرخاندن شیر ترموستاتیک، رادیاتور را به طور کامل خاموش نمی‌کند. از شیر ترموستاتیک برای کنترل دما استفاده کنید، اما همیشه برای جلوگیری از انتشار گرما از رادیاتور به سراغ شیر کنترل بروید.