مقایسه پمپ حرارتی کانالی و اسپلیت

مقایسه پمپ حرارتی کانالی و اسپلیت

اسپلیت (split) بهتر است یا پمپ حرارتی کانالی؟

سیستم های مینی اسپلیت بدون داکت در خانه های مدرن محبوبیت بیشتری پیدا می کنند. بنابراین اگر می خواهید برای منزل خود به دنبال نصب یک کولر و خنک کننده هوا هستید و هنوز نمی دانید کولر گازی(split) بهتر است یا کولر آبی؛ با سناگاز مشهد که نمایندگی محصولات لورچ را در مشهد دارد با هما همراه باشید. بسیار مهم است که مزایای هر کدام را بدانید. اگر به دنبال این هستید که چه سیستمی برای منزل شما مناسب است؛ ادامه مطلب را بخوانید!

هر چند که سیستم تهویه مطبوع کانالی به طور سنتی یک خنک کننده استاندارد در گذشته برای همه افراد بوده است، سیستم های اسپلیت بدون کانال به سرعت به یکی از محبوب ترین گزینه های  مناسب در خانه های مدرن تبدیل شده اند.

اما کدام سیستم اسپلیت برای شما مناسب است؟

وقتی نوبت احساس راحتی در خانه هایمان می رسد، اولویت اصلی یافتن کارآمدترین راه حل ممکن است. هر چه سیستم کارآمدتر باشد، پول بیشتری در قبوض آب و برق صرفه جویی می کنیم. فاکتورهای دیگری که در انتخاب سیستم HVAC باید در نظر گرفته شود:

  • کیفیت هوا
  • زیبایی
  • هزینه نصب
  • راحتی کار است.

مینی اسپلیت های بدون داکت همه این جعبه ها را علامت بزنید در حالی که بسیار همه کاره هستند. اما، اگر به دنبال یک سیستم همه کاره هستید، ممکن است کولر آبی را ترجیح دهید. گرچه که هر سیستم مزایای خود را دارد، هنگام تصمیم گیری بین خرید اسپلیت لورچ و یا کولر آبی لورچ، ترجیحات شخصی شما بسیار مهم خواهد بود.

سیستم های اسپلیت مینی داکتلس چیست؟

تصویری از یک سیستم مینی اسپلیت بدون کانال که نشان می‌دهد چگونه هوا از طریق کمپرسور بیرونی تصفیه می‌شود و سپس از طریق لوله‌های نازک به مناطق توزیع می‌شود.

مقایسه کولر آبی و کولر گازی
نمایشی از مینی اسپلیت بدون کانال سناگاز مشهد- نمایندگی لورچ در مشهد

 

سیستم‌های مینی اسپلیت بدون داکت معمولاً با نام‌های پمپ حرارتی بدون کانال، مینی اسپلیت، تهویه مطبوع اسپلیت، سیستم‌های بدون داکت و تهویه مطبوع بدون کانال نیز شناخته می‌شوند.

بر خلاف سیستم کانالی، مینی اسپلیت های بدون کانال، دمای اتاق ها را کنترل می کنند. بسته به نیاز شما به تهویه مطبوع، آنها می توانند هم گرمایش و هم سرمایش را فراهم کنند.

سیستم های مینی اسپلیت بدون داکت از دو جزء تشکیل شده است:

  • کندانسور
  • هواگیر

کندانسور یا واحد بیرونی، کمپرسور را در خود جای می دهد، در حالی که هواگیر در داخل خانه قرار دارد. هر اتاق یا منطقه به یک هواگیر نیاز دارد که تقریباً سه فوت طول و یک و نیم فوت ارتفاع دارد. کوچکتر از سیستم های کانالی سنتی، به حداقل نصب نیاز دارند و تقریباً در هر مکانی قابل نصب هستند.

مزایای یک پمپ حرارتی بدون کانال

از شنیدن اینکه مجبور نیستید برای گرمایش و سرمایش کارآمد خانه خود را تعمیر کنید، خوشحال خواهید شد. مینی اسپلیت‌های بدون کانال، افزودنی‌های مقاوم‌سازی عالی را برای خانه‌هایی ایجاد می‌کنند که قبلاً سیستم‌های گرمایش و سرمایش «غیر مجرای» دارند، مانند هیدرونیک (گرمای آب گرم)، بخاری‌های فضایی، یا پانل‌های تابشی. به همین ترتیب، پمپ های حرارتی مینی اسپلیت بدون داکت برای اضافات یا زیرزمین های تکمیل شده که در آن گسترش یا نصب کانال کشی امکان پذیر نیست، ایده آل هستند.

اگر خانه شما با سیستم‌های HVAC سنتی سازگار نباشد، پمپ‌های حرارتی بدون کانال گزینه‌ای عالی هستند.

نصب سریع و آسان

انواع دیگر سیستم‌های HVAC، از جمله پمپ‌های حرارتی کانالی، ممکن است هفته‌ها، جهت ساخت‌وساز اساسی برای نصب به طول انجامد. سیستم‌های مینی اسپلیت سریع‌تر نصب می‌شوند و بسیار کمتر تهاجمی هستند. آنها یکی از بهترین گزینه ها برای اضافه کردن تهویه مطبوع به خانه های قدیمی بدون کانال کشی از قبل هستند.

به طور معمول، کوپلینگ واحدهای داخلی و خارجی تنها به یک سوراخ سه اینچی از طریق دیوار نیاز دارد. این بدان معناست که صاحب خانه نباید نگران بازسازی دیوارهای اطراف کانال یا از دست دادن متراژ مربع ارزشمند باشند. به طور کلی، فرآیند نصب بسیار کمتر در روال روزانه شما اختلال ایجاد می کند، زیرا بسیاری از واحدها در کمتر از یک یا دو روز راه اندازی می شوند. این سهولت نصب بخشی از آن چیزی است که کولرهای گازی اسپلیت را به یک راه حل خوب برای جایگزینی واحدهای پنجره تبدیل می کند.

افزایش بازده انرژی

سیستم های کانالی به دلیل از دست دادن انرژی شهرت دارند. گرما از طریق مجاری پخش می شود و در سراسر خانه پخش می شود. از آنجایی که مینی اسپلیت ها مجرایی ندارند، اتلاف انرژی کمتری هم دارند. سیستم های کانالی سنتی فقط دو حالت کار دارند، روشن یا خاموش، که انرژی بیشتری مصرف می کند. برای کارایی بیشتر، واحدهای بدون کانال از کمپرسورهای اینورتر استفاده می کنند.

کمپرسورهای اینورتر

این کمپرسورها بر اساس نیاز سیستم سرعت خود را کاهش و یا افزایش می دهند و در مصرف انرژی صرفه جویی می کنند. در نتیجه، مینی اسپلیت‌های بدون کانال می‌توانند هزینه‌های گرمایشی را کاهش داده و قبض انرژی شما را کاهش دهند.

طراحی بسیار انعطاف پذیر

واحدهای بدون کانال، حفظ طراحی داخلی موجود شما را با گزینه‌های قرارگیری بسیار قابل تنظیم و کم نفوذ آسان می‌کنند. هواگیرها را می توان از سقف آویزان کرد، در سقف های کشویی نصب کرد یا به دیوار چسباند، در حالی که انواع گزینه های کف نیز وجود دارد. و از طریق طول های مختلف برای مجراهای اتصال واحد، صاحبان خانه می توانند واحد بیرونی را تا 50 فوت از اواپراتور داخلی قرار دهند. به لطف انعطاف پذیری در طراحی این سیستم، یکی از بی صداترین سیستم هایی است که می توانید در خانه خود داشته باشید.

به طور کلی، مینی اسپلیت های بدون کانال به صاحب خانه ها کنترل بسیار بیشتری برای تنظیم سیستم گرمایشی خود می دهند. به این معنی که صاحب خانه ها می توانند سیستم را طوری تنظیم کنند که اتاق های خاصی را تنها در زمانی که در آن اتاق هستند و یا کاری در آنجا داردند؛ گرم کنند، به جای اینکه دائماً کل خانه را گرم باشد.

طول عمر طولانی

با انتخاب این مدل اسپلیت ها، می توانید از دردسر بازدیدهای مکرر تعمیر کار و هزینه های بیشتر نجات پیدا کنید. سیستم های گرمایش مینی اسپلیت در صورت نگهداری صحیح می توانند تا 20 سال دوام بیاورند.

چرا گاهی برخی افراد هنور پمپ های حرارتی را ترجیح می دهند؟

تصویری از یک پمپ حرارتی مجرای، که نشان می‌دهد چگونه کمپرسور بیرونی هوا را که از طریق کانال در سرتاسر خانه پخش می‌شود، برخورد می‌کند.

نمایندگی لورچ در سناگاز مشهد
محصولات لورچ در مشهد

در حالی که پمپ های حرارتی بدون کانال به سرعت محبوبیت پیدا می کنند، صاحب خانه ها ممکن است هنوز یک سیستم کانالی را ترجیح دهند.

پمپ های حرارتی به دلیل تبادل جریان هوا، فیلتراسیون و کنترل رطوبت خوب هنوز مورد علاقه هستند.

آنها همچنین برای افرادی ایده آل هستند که ترجیح می دهند که گرمایش و سرمایش را به صورت شخصی و تنها برای خانه خود داشته باشند و به صورت عمومی نباشد.

پمپ های حرارتی کانالی سنتی، درست مانند مینی اسپلیت های بدون کانال، به یک کندانسور در فضای باز نیاز دارند. اما به جای اینکه بر حسب نیاز در اتاق های جداگانه سرمایش و گرمایش ایجاد کند، کل فضای خانه را در بر می گیرد. پمپ های حرارتی کانال دار، چون کانال کشی داخلی نیاز دارند؛و و در ظاهر خانه تغییری ایجاد نمی کند؛ ترجیح بسیاری از خانواده ها است.

برای حفاظت از محیط زیست، پمپ های حرارتی زمین گرمایی را در نظر بگیرید

برای صاحبان خانه هایی که به دنبال سیستمی سبزتر و کارآمدتر از انرژی هستند، پمپ های حرارتی زمین گرمایی دمای ثابت زیرزمینی زمین را برای خنک کردن و گرم کردن خانه شما مهار می کنند. برخلاف کندانسور پمپ حرارتی سنتی در فضای باز، سیستم های زمین گرمایی از لوله های پلی اتیلن با چگالی بالا (HDPE) که در زیر زمین مدفون شده اند برای ایجاد یک “حلقه” استفاده می کنند. این حلقه آب را به گردش در می آورد تا انرژی گرمایی را به خانه شما منتقل کند. این سیستم ها در حالی که انرژی بسیار کارآمدی دارند، نیاز به نصب گسترده دارند و هزینه اولیه بالایی دارند.

تصویری از یک پمپ حرارتی زمین گرمایی که لوله‌های زیر زمین را نشان می‌دهد که از دمای طبیعی زمین برای گرم کردن یا خنک کردن خانه شما استفاده می‌کنند.

پمپ حرارتی زمین گرمایی
پمپ حرارتی زمین گرمایی- سناگاز مشهد- نمایندگی لورچ در مشهد

همچنین باید چیدمان و طراحی ساختاری خانه خود را در نظر بگیرید تا مشخص کنید کدام سیستم برای شما مناسب تر است. نصاب باید بهترین مکان را برای هر واحد تعیین کند و به درستی اندازه آن را برای کنترل دما و رطوبت مناسب فراهم کند. یک شرکت مجرب تهویه مطبوع می‌تواند با تجزیه و تحلیل عکس‌ها یا انجام بازدید از منزل قبل از شروع نصب، به شما کمک کند تعیین کنید کدام واحد در درازمدت بیشترین سود را برای شما دارد.

آیا مینی اسپلیت می تواند کل خانه را گرم و خنک کند؟

در حالی که آنها اغلب به عنوان یک سیستم تکمیلی یا برای جایگزینی تهویه مطبوع پنجره ای استفاده می شوند، پمپ های حرارتی بدون کانال نیز می توانند به عنوان سیستم گرمایش و سرمایش اولیه خانه شما استفاده شوند. آنها یک انتخاب عالی برای خانه هایی هستند که کانال کشی موجود ندارند، زیرا نصب آنها کم تهاجمی است. اندازه و چیدمان خانه شما تعداد واحدهای داخلی مورد نیاز برای گرم کردن و خنک کردن هر اتاق را تعیین می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *