مقایسه فن کویل و کولر گازی لورچ

مقایسه فن کویل و کولر گازی لورچ

چه تفاوتی بین فن کویل و کولز گازی لورچ وجود دارد؟

امروزه استفاده از انواع سیستم های تهویه مطبوع در ساختمان ها امری بدیهی و اجتناب ناپذیر شده است. بنابراین با انتخاب مناسب به راحتی می توانید هوای داخل ساختمان را تمیز و در دمای متعادل نگه دارید و در تابستان از هوای بسیار خنک و مطبوع و در زمستان از هوای گرم و راحت لذت ببرید. در ساتی سناگاز مشهد و نمایندگی لورچ در مشهد میتوانید اطلاعات خوبی در این مورد کسب کنید.

تجهیزات تهویه مطبوع مانند یونیت های اسپلیت Ac و فن کویل در مدل های مختلفی با توجه به نوع، ظرفیت، شرایط آب و هوایی و آب و هوایی پروژه و محدودیت های هر ساختمان ساخته و عرضه می شوند.

برای مقایسه فن کویل ها و کولرهای گازی (اسپلیت) می توان این واحدها را از جنبه های مختلف ارزیابی و بررسی کرد. در این مقاله تفاوت های یونیت اسپلیت AC و فن کویل لورچ  از نظر نوع، کاربرد، نحوه عملکرد، تنوع ظرفیت، مصرف انرژی و … به طور کامل بیان شده است. با ما همراه باشید.

مقایسه عملکرد واحد فن کویل و اسپلیت واحد AC (کولر گازی)

هنگام مقایسه کولرهای گازی اسپلیت و فن کویل ها، اولین و مهم ترین نکته ای که باید در نظر گرفت نحوه عملکرد آنهاست. یونیت ها و اسپلیت های تهویه مطبوع، سیستم های مستقلی هستند که بدون نیاز به اتاق کارخانه مرکزی یا تجهیزات جانبی خاص، محیط را خنک یا گرم می کنند. آنها از یک واحد داخلی و یک واحد خارجی تشکیل شده اند که توسط دو خط برگشت به هم متصل شده اند. با گردش مبرد در لوله های مسی و ایجاد چرخه تراکم، سرمایش یا گرمایش اتاق، سالن، واحد مسکونی و … را فراهم می کنند.

از طرف دیگر یونیت های فن کویل واحدهایی هستند که نمی توانند هوا را به تنهایی خنک یا گرم کنند. آنها به تجهیزات اضافی مانند مینی چیلر یا چیلر مرکزی برای سرمایش و دیگ آب گرم یا پکیج گرمایشی برای گرمایش نیاز دارند. یکی از مزیت های اصلی فن کویل ها این است که می توان آنها را به تعداد دلخواه و بدون محدودیت استفاده کرد. آنها را می توان در فضاهای مختلف مانند ساختمان های مسکونی، اداری، تجاری، خدماتی و اجتماعی نصب کرد. هر اتاق می تواند کنترل دمای مخصوص به خود را داشته باشد.

با مقایسه یونیت های تهویه مطبوع اسپلیت و اسپلیت ها با فن کویل می توان نتیجه گرفت که اسپلیت ها واحدهای مستقلی هستند که به دلیل ظرفیت محدود، بیشتر برای فضاهای کوچک مانند اتاق خواب، نشیمن و مغازه مناسب هستند. اگر نیاز به خنک کردن یا گرم کردن فضاهای بزرگتر دارید، باید از دو یا چند واحد با هم استفاده کنید که به دلیل قیمت اولیه بالای آنها می تواند هزینه بر باشد.

از طرفی واحدهای فن کویل به راحتی می توانند سرمایش و گرمایش انواع ساختمان ها مانند ادارات، مناطق مسکونی، اماکن تجاری، بیمارستان ها و ساختمان های اجتماعی را تامین کنند. آنها را می توان به تعداد زیاد (ده ها یا صدها) در یک ساختمان استفاده کرد.

مقایسه ظرفیت سرمایش و گرمایش بین واحدهای فن کویل و واحدهای اسپلیت AC

  • به طور کلی، واحدهای اسپلیت AC بیشتر به عنوان سیستم خنک کننده مستقل (در فصول گرم سال) برای خنک کردن اتاق های کوچک استفاده می شوند. یونیت های اسپلیت AC می توانند در حالت گرمایش (در فصول سرد) نیز کار کنند، اما به دلیل مصرف بالای برق مقرون به صرفه نیستند و از طرفی استفاده مداوم از یونیت های اسپلیت AC در طول سال باعث کاهش عمر دستگاه می شود. و احتمال خرابی آن را افزایش می دهد. بنابراین برای گرم کردن محیط در زمستان به تجهیزات اضافی مانند سیستم پکیج و رادیاتور یا … نیاز است.
  • واحدهای فن کویل برای خنک کردن محیط از آب سرد چیلر استفاده می کنند که از طریق کویل آنها جریان می یابد و برای گرم کردن هوای محیط، آب گرم مورد نیاز از اتاق کارخانه مرکزی یا پکیج گرمایشی تامین می شود.
  • به همین دلیل سیستم عملکرد واحدهای فن کویل در انجام فرآیند سرمایش یا گرمایش محیط به همین صورت انجام می شود و مصرف انرژی کمتری نسبت به سیستم اسپلیت یونیت AC و اسپلیت دارند.
  • دومین تفاوت عمده بین واحدهای فن کویل و واحدهای اسپلیت AC، ظرفیت گرمایش و نیاز یا عدم وجود تجهیزات گرمایش اضافی است.

مقایسه مصرف برق بین واحدهای فن کویل و واحدهای اسپلیت AC

در مورد توان مصرفی واحدهای اسپلیت AC و فن کویل می توان موارد زیر را بیان کرد:

از آنجایی که عملکرد یونیت داخلی و یونیت خارجی واحدهای اسپلیت Ac (در حالت سرمایش و گرمایش) کاملاً مبتنی بر برق است، این لوازم مصرف برق قابل توجهی دارند.

اما مصرف برق واحدهای فن کویل بسیار کمتر از واحدهای اسپلیت Ac است. تجهیزات اضافی و کمکی واحدهای فن کویل (مانند دیگ های آب گرم) نیز از اشکال دیگری از انرژی استفاده می کنند که مصرف برق این وسایل را به میزان قابل توجهی کاهش می دهد.

به عنوان مثال چیلرها و چیلرهای مینی چگالشی که وظیفه خنک سازی آب و تامین آن به کویل های واحدهای فن کویل را بر عهده دارند، از انرژی الکتریکی استفاده می کنند و دیگ های آب گرم یا پکیج های گرمایشی که آب گرم مورد نیاز فن کویل ها را تامین می کنند. ، از گاز شهری یا حتی سوخت های دیگر مانند گازوئیل استفاده کنید.

بنابراین مصرف برق واحدهای فن کویل در فصول سرد بسیار کم است و در تابستان مصرف برق یک چیلر مرکزی بسیار کمتر از مصرف برق چندین واحد اسپلیت AC در کنار هم است. بنابراین می توان نتیجه گرفت که در مقایسه کلی بین فن کویل ها و اسپلیت ها از نظر مصرف برق، واحدهای فن کویل مصرف انرژی کمتر و راندمان بالاتری دارند.

مقایسه واحد فن کویل با تهویه مطبوع با توجه به تاثیر بر نمای ساختمان

تجهیزات جانبی واحدهای فن کویل مانند چیلر یا بویلر در نمای ساختمان نبوده و تأثیر منفی بر ظاهر ساختمان ندارند. در این شرایط یونیت خارجی اسپلیت اک یونیت ها معمولاً در نمای ساختمان قرار می گیرد (مخصوصاً زمانی که تعداد یونیت های خارجی زیاد باشد) و تأثیر منفی بر ظاهر و زیبایی ساختمان می گذارد.

مقایسه بین یک فن کویل و یک سیستم اسپلیت از نظر هزینه های اجرا

یونیت ها و اسپلیت های فن کویل (دو تکه اسپلیت Ac Units) سیستم های سرمایشی و گرمایشی هستند که از دو واحد خارجی و دو واحد داخلی تشکیل شده اند. به این معنی که یک واحد در داخل ساختمان نصب می شود و واحد دیگر معمولاً بزرگتر در خارج از ساختمان نصب می شود و توسط لوله های آب یا مبرد به هم متصل می شوند.

در Split Ac Units اتصال بین یونیت های داخلی و خارجی توسط دو لوله مسی با عایق الاستومری مناسب انجام می شود و از گاز مبرد R22 یا R410a برای خنک سازی و گرمایش فضای داخلی ساختمان استفاده می شود.

از طرفی ارتباط بین فن کویل ها و تجهیزات مرکزی مانند چیلر یا مینی چیلر (در تابستان) و دیگ آب گرم (در زمستان) توسط دو لوله آب معمولی (عقب و جلو) انجام می شود. ). با توجه به نوع لوله ها و همچنین حساسیت بالاتر در اجرای لوله کشی بین یونیت خارجی و داخلی در کولرهای گازی، معمولاً کارکرد آنها نسبت به اجرای لوله کشی آب در فن کویل ها هزینه بیشتری دارد.

مقایسه بین تهویه مطبوع و واحد فن کویل از نظر امکان ورودی هوای تازه به داخل ساختمان

همانطور که قبلاً می دانید، اسپلیت یونیت داخلی که در یک اتاق یا سالن نصب می شود، تنها می تواند هوای داخل را به گردش درآورد و دمای آن را تغییر دهد، یا آن را خنک یا گرم تر کند.

از طرف دیگر، فن کویل ها در دو نوع هستند:

  • بدون کانال
  • و آنهایی که کانالی دارند.

نوع کانالی فن کویل نیز هوای تازه را از بیرون وارد می کند.

وقتی صحبت از نحوه و میزان رطوبت هوا می شود، هر دو واحد اسپلیت و واحد فن کویل عملکرد مشابهی دارند. در اصل، این واحدها به عنوان رطوبت گیر کار می کنند. در طول تابستان، سطح سرد سیم پیچ داخلی آنها باعث تبخیر رطوبت هوا و کاهش رطوبت کلی می شود.

مقایسه هزینه اولیه خرید یک فن کویل و یک واحد AC اسپلیت

هزینه خرید فن کویل با تمامی لوازم جانبی آن مانند مینی چیلر یا چیلر مرکزی و پکیج گرمایش یا دیگ آب گرم مشابه هزینه خرید یونیت اسپلیت AC با لوازم جانبی آن مانند پکیج گرمایشی و رادیاتور، برای یک زیرزمین کوچک. با این حال، در ساختمان‌های بزرگ‌تر، استفاده از فن‌کویل‌ها و چیلرها نه تنها از نظر فنی توجیه‌پذیر است، بلکه مقرون به صرفه‌تر از استفاده از چند واحد اسپلیت AC است.

واحدهای اسپلیت AC بیشتر برای مناطق بسیار گرم و مرطوب مناسب هستند زیرا به سرعت هوای ساختمان را خنک می کنند. از طرفی فن کویل ها در فصل زمستان کارایی بیشتری دارند زیرا قسمت های مختلف ساختمان را گرم می کنند.

مقایسه نصب فن کویل با سیستم اسپلیت

در ساختمان هایی با اتاق ها و فضاهای زیاد، حتی نصب سه یا چهار واحد اسپلیت AC پاسخگوی نیاز شما نخواهد بود. علاوه بر این نصب چند واحد اسپلیت اک در یک واحد مسکونی یا اداری دارای محدودیت نصب و … است از طرفی نصب چند واحد خارجی در یک ساختمان فضای زیادی را در بیرون ساختمان اشغال می کند.

از طرف دیگر فن کویل ها را می توان در قسمت های مختلف ساختمان بدون محدودیت از نظر تعداد نصب کرد و عملکرد مطلوبی را ارائه داد.

توجه!

خرید چند واحد اسپلیت برای یک ساختمان به صرفه نیست و باعث افزایش هزینه های جاری ساختمان از جمله افزایش مصرف برق و هزینه نگهداری واحدها می شود.

مزایا و معایب استفاده از یونیت اسپلیت AC و فن کویل لورچ

مزایا و معایب کلی کولر گازی و فن کویل لورچ در زیر توسط نمایندگی لورچ در مشهد شرح داده شده است.

مزایای استفاده از تهویه مطبوع لورچ:

  • ظاهری نسبتا شیک و زیبا
  • مجهز به سیستم تصفیه هوا و نظافت
  • قابلیت خنک سازی سریع محیط حتی در مناطق بسیار گرم و مرطوب
  • قابلیت کنترل عملکرد واحد از راه دور
  • مناسب برای استفاده در محیط های کوچک
  • مجهز به سیستم خنک کننده قدرتمند
  • برای هر یک از اتاق ها دمای مستقلی دارد

معایب استفاده از Split Ac Unit :

  • مصرف برق بالا
  • هزینه های بالای نگهداری و خدمات
  • در فضاهای بزرگ قابل استفاده نیست
  • در زمستان قدرت گرمایش پایینی دارد
  • وجود محدودیت در نصب دستگاه
  • تاثیر منفی بر شکل و ظاهر ساختمان

مزایای استفاده از فن کویل لورچ:

  • عملکرد بی صدا و بی صدا
  • بدون نیاز به نصب کانال
  • امکان هوای تازه
  • مناسب برای ساختمان های بزرگ
  • ظرفیت سرمایش و گرمایش بسیار قوی دارد
  • استقلال دمایی هر اتاق
  • امکان استفاده همزمان از ده ها فن کویل در یک ساختمان
  • عمر طولانی واحد
  • مصرف برق کم
  • هزینه نگهداری کم و خدمات دوره ای

معایب استفاده از فن کویل لورچ:

  • نصب در سقف کاذب و ایجاد محدودیت ارتفاع به خصوص در نوع نقص آنها
  • ایجاد نویز نسبتاً بیشتر در ظرفیت های بسیار زیاد
  • مصرف برق بالا
  • هزینه های بالای نگهداری و خدمات
  • در فضاهای بزرگ قابل استفاده نیست
  • در زمستان قدرت گرمایش پایینی دارد
  • وجود محدودیت در نصب دستگاه
  • تاثیر منفی بر شکل و ظاهر ساختمان

 

سخن آخر

با توجه به مطالب فوق می توان نتیجه گرفت که استفاده از کولر گازی گزینه مناسبی برای فضاهای کوچک می باشد. اما با توجه به ظرفیت گرمایش پایین واحدهای اسپلیت AC در فصل زمستان و همچنین استفاده غیراقتصادی آنها در ساختمان هایی با زیربنای مفید بزرگتر، استفاده از فن کویل برای ساختمان هایی با زیربنای مفید بزرگتر در انواع ساختمان های مسکونی، اداری، تجاری، بیمارستانی و … و غیره گزینه بسیار مناسبی است که توجیه فنی و اقتصادی دارد.

در سایت سناگاز مشهد که نمایندگی محصولات لورچ در مشهد است؛ اطلاعات فنی و قیمت به روز صدها مدل از بهترین برندهای اسپلیت AC و انواع فن کویل با کیفیت در ظرفیت های مختلف با گارانتی طلایی گارانتی اصالت کالا، خدمات پس از فروش گسترده و پاسخگو جهت لذت بردن دوستان عزیز، خرید بهینه و هوشمند ارائه شده است.

شما کاربران گرامی می توانید جهت مشاوره و مقایسه های تکمیلی بین یونیت اسپلیت Ac و فن کویل با توجه به شرایط خاص ساختمان یا پروژه خود با کارشناسان ما در سناگاز مشهد واقع در قاسم آباد مشهد در ساعات اداری تماس حاصل فرمایید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *