معرفی 7 نوع ابگرمکن در سنا گاز مشهد

معرفی 7 نوع ابگرمکن

معرفی 7 نوع آبگرمکن و نحوه ی انتخاب آن ها

آبگرمکن وسیله ای است، که برای گرم کردن آب و در برخی موارد ذخیره آب گرم جهت استفاده در آینده طراحی شده است. ماشین ظرفشویی، لباسشویی، دوش، وان و سینک برای گرم کردن آب سرد ورودی به آبگرمکن‌ها متکی هستند، به طوری که این وسایل می‌توانند آب را برای ضدعفونی کردن ظروف، لباس‌ها و برای حفظ بهداشت شخصی گرم کنند. در این مقاله که توسط سناگاز بوتان مشهد طراحی شده است؛ ما به معرفی 7 نوع آبگرمکن می پردازیم.

آبگرمکن مخزنی :

از میان تمامی این 7 نوع آبگرمکن که در سناگاز مشهد معرفی می شود؛ متداول ترین نوع آبگرمکن به دلیل وجود مخزن بزرگی که آب گرم شده تا زمان نیاز در آن نگهداری می شود، آبگرمکن مخزنی است. با این حال، چندین نوع دیگر از آبگرمکن ها از جمله بدون مخزن، نقطه استفاده، خورشیدی و غیره وجود دارد. اطلاعات ارائه شده در این راهنمای سناگاز مشهد، را مطالعه کنید تا در مورد انواع مختلف آبگرمکن و نحوه انتخاب آبگرمکن برای خانه خود بیشتر آشنا شوید.

در ادامه با 7 نوع آبگرمکن کاربردی آشنا می شوید 

آبگرمکن مخزن دار :

موارد استفاده: گرمایش آب مقرون به صرفه با منبع آماده آب گرم.

آبگرمکن های مخزن دار با یک المنت گرمایشی و یک مخزن ذخیره سازی طراحی شده اند که در آن آب گرم تا زمانی که نیاز باشد ذخیره می شود. این نوع آبگرمکن با توجه به رواج این سیستم ها در بازار یکی از مقرون به صرفه ترین گزینه ها می باشد. این نوع آبگرمکن دارای یک مخزن عایق بزرگ است که بسته به اندازه مخزن می تواند بین 30 تا 80 گالن آب را در خود جای دهد.

آبگرمکن های مخزن دار چگونه کار می کنند؟

به طور معمول، آبگرمکن های مخزن دار، با برق یا گاز طبیعی کار می کنند، اگرچه برخی از مدل ها ممکن است از پروپان مایع یا روغن استفاده کنند. هنگامی که آب سرد وارد مخزن می شود، تا دمای تنظیم شده گرم می شود. هنگامی که آب داخل مخزن به دمای تعیین شده رسید، آبگرمکن به طور فعال آب را گرم نمی کند. هنگامی که از آب گرم استفاده می شود یا زمان کافی برای خنک شدن آب گذشته است، دستگاه دوباره روشن می شود تا آب را دوباره به دمای تنظیم شده گرم کند.

مقاله ای که ممکن است بخواهی مطالعه کنی:

راهکارهایی در مورد نحوه ی تعویض آبگرمکن 

آبگرمکن بدون مخزن

موارد استفاده: گرم کردن آب سرد در صورت نیاز در خانه هایی با فضای محدود.

یک آبگرمکن بدون مخزن برای گرم کردن سریع آب سرد در حین عبور از یک سری کویل های بسیار گرم برای تامین آب گرم به صورت نامحدود، ساخته شده است. اندازه این آبگرمکن ها کمتر از نصف یک آبگرمکن دارای مخزن استاندارد است؛ که آنها را به گزینه های ایده آل برای آپارتمان های کوچک تبدیل می کند.

آبگرمکن های بدون مخزن چگونه کار می کنند؟

این سیستم ها می توانند با گاز طبیعی یا برق تامین شوند، اگرچه بخاری های بدون مخزن گاز طبیعی کارآمدتر هستند. مزیت اصلی آبگرمکن بدون مخزن این است که انرژی را برای گرم کردن و یا گرم کردن مجدد مخزن آب هدر نمی دهد. در عوض، آب فقط در صورت نیاز گرم می شود.

آبگرمکن های بدون مخزن، آب را بر حسب تقاضا گرم می کنند تا منبع بی پایانی از آب گرم را فراهم کنند. آنها فضای کمتری را نسبت به آبگرمکن های مخزن دار اشغال می کنند. معمولا کارایی بیشتری دارند. با این حال، هزینه خرید و نصب یک آبگرمکن بدون مخزن به طور کلی بیشتر از هزینه خرید و نصب یک آبگرمکن مخزن معمولی است، بنابراین اگر قیمت برای شما یک معیار است، سیستم بدون مخزن ممکن است بهترین گزینه نباشد.

آبگرمکن نقطه استفاده(Point-of-Use Water Heater)

موارد استفاده: تامین آب گرم برای لوله کشی

به جای گرم کردن کل آب های منزل، آبگرمکن های نقطه استفاده، فقط آب گرم را برای یک لوله کشی مانند دوش یا سینک آشپزخانه تامین می کنند. این نوع آبگرمکن ها، معمولاً دارای یک مخزن ذخیره کوچک هستند تا مقدار محدودی آب را برای استفاده آماده نگه دارند. همچنین می‌توانید آبگرمکن‌های بدون مخزن را پیدا کنید که برای دوش گرفتن بسیار مناسب هستند، زیرا نیازی نیست نگران تمام شدن آب داغ در وسط یک دوش طولانی و آرام باشید.

این سیستم ها نسبتاً مقرون به صرفه هستند و فضای زیادی را اشغال نمی کنند زیرا معمولاً دور از دید زیر سینک قابل نصب هستند. اشکال اصلی سیستم های نقطه استفاده این است که نسبت به سایر انواع آبگرمکن معمولا کارایی کمتری دارند.

آبگرمکن خورشیدی

موارد استفاده: گرمایش آب با راندمان بالا و انرژی تجدیدپذیر.

با استفاده از آبگرمکن خورشیدی که از انرژی خورشید برای گرم کردن آب استفاده می کند؛ هزینه های سالانه آب و برق را کاهش دهید.

آبگرمکن های خورشیدی دارای یک مخزن عایق بزرگ هستند که آب تا زمان آماده شدن برای استفاده در آن ذخیره می شود، که در این مورد مشابه با آبگرمکن های مخزن دار است. تفاوت اصلی این است که آبگرمکن های خورشیدی، انرژی خورشیدی را با پنل های خورشیدی جمع آوری می کنند و این انرژی را برای گرم کردن آب به برق تبدیل می کنند.

چگونه می توان از آبگرمکن های خورشیدی استفاده کرد؟

آبگرمکن های خورشیدی را می توان با پنل های خورشیدی روی پشت بام نصب کرد یا در جای دیگری از خانه نصب کرد. آنها تنها به انرژی خورشیدی متکی نیستند، بنابراین معمولاً یک سیستم سوخت پشتیبان گاز یا برق وجود دارد که مشتری با خیال راحت مطمئن باشد که همیشه به آب گرم دسترسی دارد.

با این حال، توجه به این نکته مهم است که این سیستم‌ها در مناطقی از کشور که مستعد بارش برف سنگین هستند، کارایی کمتری دارند، زیرا برف پنل‌های خورشیدی را مسدود می‌کند و از جمع‌آوری انرژی خورشیدی جلوگیری می‌کند.

علاوه بر این، نصب آبگرمکن های خورشیدی نسبت به سیستم های آبگرمکن معمولی گران تر است، اگرچه هزینه انرژی سالانه برای راه اندازی آبگرمکن کمتر است.

آبگرمکن هیبریدی

موارد استفاده: گرمایش آب کل خانه با مصرف انرژی.

یک آبگرمکن هیبریدی از یک سیستم پمپ حرارتی برای جذب گرما از زمین و هوا برای گرم کردن آب، به جای تکیه بر منبع سوخت مستقیم استفاده می کند. این روش گرم کردن آب به آبگرمکن هیبریدی اجازه می دهد تا 60 درصد انرژی کمتری نسبت به آبگرمکن مخزن دار مصرف کند.

این سیستم دارای یک مخزن بزرگ عایق بندی شده و یک پمپ حرارتی است که در بالای مخزن نصب شده است. به دلیل ترکیب مخزن و پمپ حرارتی، این سیستم ها فضای بیشتری را نسبت به آبگرمکن مخزن معمولی اشغال می کنند. علاوه بر این، این نوع آبگرمکن نسبت به بخاری مخزن معمولی گران تر است و به شدت به گرمای محیط متکی است، به همین دلیل آبگرمکن های هیبریدی برای مناطق با آب و هوای سرد توصیه نمی شود.

آبگرمکن ترکیبی

موارد استفاده: گرمایش آب مقرون به صرفه و کارآمد در خانه هایی با محدودیت فضا.

آبگرمکن دیگ بخار ترکیبی یک واحد است که برای گرم کردن خانه و گرم کردن آبی که در لوله کشی های مختلف در سراسر خانه استفاده می شود؛ طراحی شده است. سیستم دیگ بخار، آب گرم را از طریق رادیاتورهای قرنیز یا سیستم های کف تابشی توزیع می کند. بسته به سیستم خاص، ممکن است بخار را به رادیاتورهای بخار برای گرم کردن خانه نیز توزیع کند.

موارد مصرف آبگرمکن های ترکیبی

این سیستم همچنین آب را برای استفاده در سینک‌ها، دوش‌ها و وسایل نزدیک گرم می‌کند. آبگرمکن های ترکیبی دیگ بخار جمع و جور هستند و هزینه های عملیاتی پایینی دارند و آنها را به گزینه ای عالی برای خانه های کوچکتر که نیاز به گرمایش در تمام طول سال دارند تبدیل می کند. با این حال، آنها برای خانواده های بزرگ که در دوره های اوج مصرف به حجم بالایی از آب گرم نیاز دارند، انتخاب خوبی نیستند.

آبگرمکن متراکم

موارد استفاده: راندمان انرژی بالا، هزینه های عملیاتی کم و گرمایش آب سازگار با محیط زیست.

یک آبگرمکن متراکم از دود گازهای بی مصرف تولید شده توسط سیستم گاز طبیعی خانه بهره می برد. هنگامی که گاز طبیعی توسط کوره سوزانده می شود، گاز زائد گرم شده به داخل یک سیم پیچ در انتهای مخزن آبگرمکن هدایت می شود تا آب ذخیره شده در داخل مخزن را گرم کند.

چگونه می توان از آبگرمکن های متراکم استفاده کرد؟

با توجه به وابستگی به گازهای زائد، این سیستم ها به بهترین وجه با خانه هایی که از گاز طبیعی به عنوان منبع اصلی برای گرمایش و پخت و پز در طول سال استفاده می کنند، جفت می شوند. با استفاده از گاز زائد به جای برق یا گاز طبیعی، آبگرمکن های متراکم می توانند صورتحساب های سالانه آب و برق را پایین نگه دارند. و سطح بالایی از بهره وری انرژی را ارائه دهند. با این حال، این سیستم‌ها معمولاً تنها به‌عنوان واحدهای بزرگ در دسترس هستند که قیمت آن‌ها بیشتر از متوسط آبگرمکن مخزن معمولی است.

نحوه انتخاب آبگرمکن

  1. هنگامی که زمان تعویض آبگرمکن فرا می رسد یا اگر به دنبال ارتقاء آن هستید، اولین چیزی که باید در نظر بگیرید این است که آیا یک مخزن یا بخاری بدون مخزن می خواهید. بخاری های مخزن فضای بیشتری را اشغال می کنند، اما این مزیت را دارند که می توانند آب گرم شده را برای استفاده در آینده ذخیره کنند. آبگرمکن های نقطه مصرف و بدون مخزن گزینه خوبی برای آپارتمان های کوچک یا خانه هایی هستند که فضا در آنها محدودیت دارد، اگرچه این سیستم های کارآمد قیمت بالاتری نسبت به آبگرمکن های مخزن دار معمولی دارند.

   2) عامل دیگری که باید به آن فکر کنید نوع سوخت است. اکثر آبگرمکن ها به گاز، برق یا ترکیبی از این دو متکی هستند. اگر ترجیح می دهید از منابع انرژی تجدید پذیر استفاده کنید، می توانید آبگرمکن خورشیدی نیز نصب کنید. برای بخاری های مخزن، قبل از خرید باید ظرفیت مخزن را بررسی کنید. به طور متوسط یک مخزن 40 تا 50 گالن برای خانه ای با دو یا سه نفر کافی است. اگر افراد بیشتری در خانه شما به صورت تمام وقت زندگی می کنند، ظرفیت را حدود 10 گالن برای هر نفر افزایش دهید.

کلام آخر :

محاسبه ظرفیت یک بخاری بدون مخزن دشوارتر است زیرا بر اساس نرخ جریان بر حسب گالن در دقیقه است. قبل از انتخاب یک آبگرمکن بدون مخزن، باید میزان آب گرم خانواده یا ساکنان را در نقطه اوج روز مصرف کنید، مانند اول صبح که همه برای کار یا مدرسه آماده می شوند. همچنین، بهتر است در مورد ضمانت نامه های مربوط به آبگرمکن بپرسید تا بتوانید از خرید خود مطمئن شوید.

نکات بیشتر را می توانید در این سایت دنبال کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *