عیب یابی دستگاه تصفیه آب خانگی

نمایندگی دستگاه تصفیه آب در مشهد

عیب یابی دستگاه تصفیه آب خانگی

ممبران تصفیه آب خانگی زود اشباع می شود

عیب اول: مسدود شدن محدود کننده پساب یا همان درین پساب، در این مواقع پساب که حاوی املاح سنگین استدفع نشده و در مخفظه ممبران باقی می ماند و به تدریج در غشاهای ممبران رسوب کرده و منافذ آن را مسدود میکند، در این ممبران آبی تولید نمیکند.

عیب دوم: قرار نگرفتن واشرهای کوچک خروجی ممبران در محل تعیین شده هوزینگ، در این مواقع آب تصفیه شده و پساب با هم مخلوط شده و خروجی آب کیفیت خوبی نخواهد داشت.

عیب سوم: شستشو ندادن فیلترهای پیش تصفیه به خصوص فیلتر کربن اکتیوهنگام تعویض فیلتر، در این موقع کربن های آزاد وارد غشاهای ممبران شده و باعث کاهش عمر ممبران می شوند.

عیب چهارم: تعویض نکردن به موقع فیلترهای پیش تصفیه، که باعث عبور کلر از آنها و برخورد به ممبران می شوند و در نتیجه ممبران دستگاه کارایی خود را از دست می دهد.

عیب پنجم: بالا بودن سنگینی و سختی و شوری بیش از حد آب برای ممبران های خانگی مثلا برای بالای 3000میلی گرم در لیتر موجب اشباع زودتر ممبران دستگاه می شود.

عیب ششم: ورود آب با دمای بالا به ممبران، مثلا دمای بالای 45 درجه سانتی گراد که موجب خرابی آن می شود. دمای مناسب برای تصفیه آب حدود 24 درجه سانتی گراد است.

زمان تعویض فیلترها و نحوه ی نگهداری از دستگاه:

دستگاه دارای یک آچار مخصوص باز کردن پوشش یا کاور فیلترها می باشد که در زمان هایی که اشاره می شود باید تعویض گردد.

فیلترهای اول تا سوم که عمل تصفیه را انجام می دهند باید حداکثر هر شش ماه یکبار تعویض شوند البته میزان کارکرد دقیق آنها به عوامل مختلف مانند کیفیت آب ورودی و میزان و مدت مصرف دارد.

سرویسکار بوتان مشهد

فیلتر مرحله چهارم که همان ممبران است تا 2 سال عمر می کند، البته به شرطی که فیلترهای قبل از آن یعنی فیلترهای پیش تصفیه حداکثر هر 6 ماه یکبار تعویض شوند تا فیلتر ممبران که هزینه بالاتری دارد طی این مدت صدمه نبیند. البته با تست TDS می توان به سلامت و یا عدم سلامت ممبران پی برد.

فیلترهای مرحله 5 و 6 بهتر است هر سال یکبار تعویض شوند.

توجه داشته باشید که فاکتورهای اصلی برای تعیین دقیق زمان تعویض فیلترها، کیفیت آب ورودی، میزان مصرف و دمای آب ورودی می باشند. ولی چون این فاکتورها حتی در مناطق مختلف یک شهر متفاوت است و حتی ممکن است در یک محل در زمان های مختلف، متفاوت باشند لذا بنابر حد معمول مصرف یک خانوار پر جمعیت با کیفیت و دمای معمول آب شهر زمان های مناسب برای تعویض فیلترها در بالا پیشنهاد می شود. 

TDS آب تصفیه شده روی 80 تنظیم می شود اما بعد از مدتی سختی آب به کمتر از 30  میرسد.

عیب اول: این دستگاه دارای یک مخزن تحت فشار می باشد وقتی TDS اولیه 30 است لذا داخل مخزن حدود 12 لیتر با این TDS وجود داردهنگامی که شما TDS را روی 80 تنظیم می کنید و بعد از چند دقیقه شیر برداشت را باز می کنید.بیشتر آب خروجی از مخزن به سمت شیر جریان داشته و آب با TDS کمتری خارج می شود که طبیعی است. باید مخزن را خالی کنید و صبر کنید دستگاه، آبی با TDS جدید را وارد مخزن کند.

عیب دوم: شیر میکسر دستگاه مشکل دارد که بعد از چند ساعت به حالت اولیه بر می گردد اگر شیر میکسر پلاستیکی است آن را با نوع فلزی تعویض کنید. 

دقت شیر میکسر پلاستیکی کمتر است ولی خرابی کمتری نسبت به شیر میکسرهای فازی دارد.

تغییر طعم آب خروجی:

وقتی میزان املاح، کانی ها، مواد آلی و دیگر ناخالصی های آب به مقدار زیادی کاهش یابد، آب کمی مزه تلخی به خود می گیرد.معمولا این موضوع زمانی اتفاق می افتد که TDS آب به کمتر از 50ppm برسد. وقتی TDS آب به این مقدار کم میرسد نشان دهنده آن است که دقت حذف ناخالصی های دستگاه بالا است. این اتفاق فقط در دستگاه های تصفیه خانگی RO  می افتد، چون در این دستگاه ها قادر به کاهش سختی و سنگینی آب هستند. 

برای کنترل پارامترTDS در دستگاه های تصفیه آب قطعه ای به نام شیر میکسر یا شیر تنظیم TDS پیش بینی شده است. در روزهای اول نصب دستگاه تصفیه آب و هر زمان که فیلتر ممبران دستگاه تعویض شود ممکن است به دلیل نو بودن ممران دستگاه TDS آب به شدت افت کرده و به زیر50ppm برسد برای افزودن آن می توان کمی شیر تنظیم TDS را باز کرد. البته استفاده از فیلتر مینرال و فیلتر قلیایی هم کمی به افزودن TDS آب کمک می کند و برای کسانی که نمیخواهند با میکس کردن آب TDS آبرا بالا ببرند مناسب است. 

تغییر رنگ آب خروجی:

در روزهای اول نصب دستگاه و هر بار تعویض فیلتر، آب کمی شیری رنگ به نظر می رسد که اکثر به اشتباه آب تصفیه شده راحاوی ذرات کلر فراوان می دانند. در صورتی که این ذرات دارای حباب های بسیار کوچکی هستند که به مقدار زیاد در آب تجمع کرده و رنگ شیری به آن می دهند و البته وجود حباب در آب نمی تواند مضر باشد. به نظر میرسد دلیل به وجود آمدن این حباب ها وجود اکسیژن در فیلترهاست که به مرور طی چند روز برطرف خواهند شد.

کف آلود بودن آب خروجی:

اگر آب تصفیه شده را در یک لیوان شیشه ای چند دقیقه نگه داریم، با کمی دقت متوجه می شویم که حباب های فوق به دلیل سبک بودن به سطح آب حرکت می کنند، که این خود دلیلی برای حباب بودن ذرات ریز داخل آب است. تجمع این حباب ها در سطح آب حالتی کف مانند را تشکیل می دهد. این موضوع هم بعد از حدود یک هفته برطرف می شود.

وجود لایه چربی در آب خروجی:

در روزهای اول نصب دستگاه ممکن است لایه بسیار نازکی از چربی روی آب تصفیه شده دیده  شود، این پربی ناشی از روغن خوراکی است که هنگام مونتاژ دستگاه به اورنیگ ها و یا واشرهای آن جهت آب بندی بهتر زده شده است. این چربی های اضافی با مصرف آب همراه با آن شسته شده و و پس از حدود یک هفته برطرف می شود.

خروجی محفظه ممبران برای پساب و مصرفی کنار هم بوده و اگر هم تفکیکی باشد بی مورد و زائد است:

درست است که دو خروجی محفظه فیلتر ممبران کنار هم قرار گرفته است و هر دو به یک محفظه متصل هستند اما دلیل بر آن نیست که کیفیت آب خروجی آنها یکسان است. اگر به داخل محفظه ممبران دقت کنید و نحوه ی قرارگیری فیلتر ممبران را درون آن بررسی نمائید به این طراحی ساده پی میبرید  که یکی از خروجی ها در وسط سر گنبدی شکل محفظه قرار دارد و دیگری در کنار سر گنبدی شکل و این دو خروجی وقتی از هم جدا می شوند که فیلتر ممبران را درون محفظه قرار دهیم. در واقع یک واشر بزرگ انتهای ممبران، غشاهای ممبران و دو واشر کوچک سر ممبران باعث جداسازی سه جریان آب با کیفیت متفاوت دورن محفظه ممبران می شوند. این سه جریان شالمل: آب ورودی، پساب و آب تصفیه شده می باشند.

سرویسکار بوتان مشهد

 

همانطور که گفته شد به طراحی محفظه، فیلتر ممبرانو نحوه ی قرارگیری ممبران دورن محفظه توجه کنید، لوله ی خروجی فیلتر ممبران که دارای دو واشر کوچک است دورن خروجی که در وسط سر محفظه بود و خود به شکل لوله ای قطورتر از لوله ممبران استقرار میگیرد. این باعث می شود آبی که از غشاهای ممبران عبور کرده و به لوله مورد نظر در مرکز ممبران می رسد به عنوان آب تصفیه شده وار این خروجی شده و دو واشر فوق مانع از ورود آب جریان آبی می شود که نتوانسه از غشاهای ممبران عبور کند و به سمت خروجی پساب در حال حرکت است و همراه با خود ناخالصی هایی را که به دلیل بزرگتر بودن از منافذ ممبران نتوانسته اند از آن عبور کنند را می برد. 

همچنین یک عدداورینگ بزرگتر در ورودی ممبران قرار دارد که باعث جداسازی آب ورودی محفظه ممبران با پساب و آب تصفیه شده شد. مثلا اگر آب رودی دارای  500 TDS باشد احتمالا پساب 700 و آب تصفیه شده زیر 50 خواهد بود. اگر TDS  متر در دسترس نبود با طعم آب یا میزان رسوب گذاری هر کدام از آب ها درون کتری کیفیت قابل مقایسه است.

وجدو جریان پساب نیز بخشی از سیستم اسمز معکوس RO  است و یا نبود آن فرایند اسمز معکوس که باعث جداسازی آب سنگین از آب سبک و خالص است انجام نمی پذیرد، علاوه بر آن جریان پساب ناخالصی هایی را که از غشای ممبران عبور نمی کنند را دفع کرده و مانع از تجمع و رسوب آنها در غشاها می شود و این باعث شستشوی مداوم ممبران و افزایش طول عمر آن می شود. 

جلوگیری از خروج پساب به نحوی که کمتر از 300میلی متر از پساب خارج شود:

صرفه جویی در مصرف آب خیلی مهم است، ولی تصفیه آب آلوده مهم تر است. در تصفیه آب اسمز معکوس وجود پساب لازم است ولی در مورد میزان آن، در خروجی پساب قطعه ای به نام محدود کننده چریان پساب وجود دارد. دلیل وجود آن کاهش فشار پساب جهت ایجاد فشار آب پست غشای ممبران است تا آب خالص تر بتواند از ممبران عبر کند اگر این قطعه نبود اکثر آب ورودی به ممبران بدون اینکه از غشای ممبران عبور کند به سمت پساب جاری می شد. 

ولی اینکه دبی آب خروجی این قطعه چقدر باشد معمولا سازندگان بر مدل 300 میلی لیتر آن توافق دارند. اگر این میزان کمتر شود باعث یجاد رسوب گذاری پساب در غشای ممبران شده و فرایند تصفیه به خوبی انجام نمی شود.

درجه سختی آب بین 4 یا 5 میلی گرم در لیتر است:

بهتر است TDS  آب حدود 50 تا 60 میلی گرم در لیتر باشد. TDS  کم ممکن است باعث ایجاد فقر کانی ها و مواد معدنی در بدن گردد. همچنین TDS  پایین باعث ایجاد مزه تلخ در آب تولیدی دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس می شود. 

جهت افزایش TDS  باید از شیر میکسر روی دستگاه استفاده نمود. کمی آن را باز کنید تا مقداری از آب آن اجازه عبور از فیلتر ممبران که سختی را پایین می آورد عبور نکند ولی از فیلتر های دیگر جهت حذف ناخالصی ها عبور نماید. اگر دستگاه دارای شیر میکسر نیست باید اضافه شود. البته جهت افزایش TDS  و PH استفاده از فیلترهای مینرال و آلکالاین هم بی تاثیر نیست.

درجه فشار سنج تصفیه آب خانگی روی چه عددی تنظیم شود:

این قطعه نشانگر بوده و قابلیت تنظیم مستقیمی روی آن وجود ندارد. در واقع فشار آب خروجی از پمپ را نشان می دهد. فشار لازم جهت عبور مناسب  آب از فیلتر ممبران بین 80 تا 125 پوند بر اینچ مربع توصیه می شود. اگر پمپ، واشرهاو کلگی آن سالم باشند فشار مناسب بوده و آب به راحتی از فیلتر ممبران عبور می کند و تولید آب سبک مناسب است. در غیر این صورت به دلیل افت فشار آب توانایی عبور از غشاهای ممبران نداشته و به سمت خروجی پساب جاری می شود میزان خروجی آب تصفیه شده کاهش یافته و به اصطلاح باعث پرت آب می شود. همچنین زمان پر شدن مخزن ذخیره به طور چشمگیری افزایش خواهد یافت. در برخی از دستگاه ها امکان تنظیم فشار پمپ وجود دارد که باعث تغییر درجه فشار در گیج می شود. این امر توسط پیچی که در راس کلگی پمپ قرار گرفته است انجام می شود. 

علت دفع آب از دستگاه تصفیه آب خانگی:

تمامی دستگاه هایی که سیستم تصفیه آنها اسمز معکوس است آب سنگین که حاوی فلزات سنگین و زیان آور و ناخالصی های محلول است را به صورت جریان پساب دفع نموده و آب سبک و عاری از ناخالصی های مضر که قابل شرب است را در مخزن تحت فشار ذخیره می کند. میزان پساب در سیستم های اسمز معکوس در حالت نرمال با میزان ناخالصی، سنگینی و سختی آب ورودی به دستگاه رابطه مستقیم دارد. ولی اگر فیلتر ممبران یا قطعات وابسته دچار نقضص فنی شوند این میزان کم یا زیاد از حد نرمال خواهد شد. 

لازم به ذکر است وجود پساب در این سیستم ها جهت کاهش سختی و سنگینی آب لازم و ضروری است، زیرا در غیر این صورت املاح و ناخالصی های محلول دیگر در محفظه ممبران تجمع کرده و باعث انسداد روزنه های غشای ممبران شده و در اثر رسوبات فیلتر ممبران به زودی کارایی خود را از دست خواهد داد. 

میزان پساب در مواردی که سختی و سنگینی آب ورودی بالا است ممکن است به اندازه نصب آب ورودی به دستگاه برسد. البته اگر چندین ماه و یا چندین سال از زمان کارکرد دستگاه گذشته باشد ممکن است به دلیل کاهش کارایی فیلتر ممبران در طول زمان میزان پساب افزایش پیدا کند. 

از عوامل موثر دیگر فشار آب وردی است. هر چه فشار آب ورودی به فیلتر ممبران کاهش یابد میزان آب تولیدی کم و پساب بیشتر خواهد بود. البته در یستم ها فقط در زمان کارکرد سیستم یا پمپ دستگاه باید پساب جاری باشد. لذا در دستگاه هایی کنترل پساب آنها چهار راه تقسیم است ممکن است به دلیل عوامل مختلفی حتی زمانی که دستگاه خاموش است پساب جاری باشد. در این صورت دستگاه دچار نقص فنی است و باید تعمیر و یا به جای چهار راه برقی از شیر برقی جهت کنترل پساب استفاده شود. 

بوتان مشهد

ایران رادیاتور در مشهد

سرویسکار بوتان در مشهد

لوله دو جداره

خدمات بوتان

تعمیر بوتان در مشهد

 

2 thoughts on “عیب یابی دستگاه تصفیه آب خانگی

  1. علی میگوید:

    سلام و عرض ادب بنده یک دستگاه تصفیه آب خریدم بعد از نصب آب خروجی از شیر تعبیه شده روی سینک سفید رنگ و پر از املاح است چیکار کنم درست بشه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *