شیر T&P (فشار شکن) چیست و چگونه آن را تعمیر کنیم؟

نحوه ی تعمیر شیر T&P dh یا کاهش دهنده فشار

شیر T&P (فشار شکن) چیست و راه تعمیر آن

در کنار یا بالای مخزن آبگرمکن شما یک شیر متصل به یک لوله تخلیه فلزی یا پلاستیکی وجود دارد که به سمت پایین است. این شیر را شیر T&P یا شیر TPR برای “تسکین دما و فشار” می نامند. پس شناخت این شیر و نحوه ی تعمیر آن بسیار مهم است.

اگر همه چیز به خوبی پیش برود، یک شیر TPR استفاده نمی شود مگر در هنگام آزمایش. اما در مواقع اضطراری یا خرابی، این شیر از اهمیت حیاتی برخوردار است. این شیر می تواند از انفجار آبگرمکن شما جلوگیری کند. درک نحوه عملکرد شیر T&P به شما کمک می کند تا آبگرمکن خود را سالم نگه دارید و از آسیب احتمالی به خانه خود جلوگیری کنید. در ادامه برای شما تعریف کاملی از شیر T&P ارائه می دهیم و سپس نحوه ی تعمیر و تعویض آن را هم به طور کامل شرح خواهیم داد.

شیر T&P

شیر T&P دریچه ای با یک لوله متصل است که در قسمت بیرونی آبگرمکن قرار دارد. در صورتی که فشار از حد مجاز عملیاتی معمولی (معمولاً psi 150) فراتر رود، این شیر این فشار را کاهش می دهد.

شیر کاهش فشار T&P چگونه کار می کند

شیر T&P که طبق همه کدهای لوله کشی الزامی است، در صورت رسیدن به نقطه بحرانی، دما و فشار اضافی را در آبگرمکن کاهش می دهد. آبگرمکن یک سیستم بسته است و انبساط حرارتی یک واقعیت اجتناب ناپذیر از عملکرد معمولی و غیرعادی آبگرمکن است.

در یک آبگرمکن استاندارد، آب توسط یک مشعل گازی یا المنت های الکتریکی گرم می شود. با رسیدن آب به دمای بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ درجه فارنهایت، هم آب و هم مخزن فلزی آبگرمکن منبسط می شوند.

مقداری از این انبساط طبیعی است، اما انبساط بیش از حد خطرناک است. هنگامی که دما به 210 درجه یا فشار به 150 psi (پوند بر اینچ مربع) می رسد، یک شیر T&P با عملکرد مناسب باز می شود و آب گرم و بخار را از طریق لوله تخلیه خارج می کند.

چه کارهایی را شیر تسکین T&P انجام نمی دهد؟

همانطور که مفید است، شیر T&P ممکن است بیشتر از آنچه در واقع استفاده می کند، استفاده کند. در اینجا مواردی وجود دارد که شیر T&P انجام نمی دهد.

تمیز کردن دریچه

تمیز کردن آبگرمکن برای تخلیه زنگ زدگی و زباله از شیر تخلیه در پایین بخاری انجام می شود. شیر T&P نه تنها نباید برای شستشوی آبگرمکن استفاده شود، بلکه نمی تواند زباله ها را تخلیه کند زیرا در بالای مخزن قرار دارد نه در پایین. زباله ها در پایین می نشینند.

باز یا بسته کردن شیر

آب را به کل خانه در شیر قطع کننده اصلی آب، که معمولاً در محیط خانه قرار دارد، ببندید (یا دوباره روشن کنید).

دسترسی به آب آشامیدنی اضطراری:

آبگرمکن ها منبع خوبی برای دسترسی آب شیرین هستند البته در صورتی که منبع آب شیرین شهری  قطع شود. بهترین کار این است که از لوله ای که در پایین آبگرمکن است برای تامین این آب استفاده کنید زیرا شیر T&P گزینه مناسب و درستی برای تامین این آب نیست. با این حال، ممکن است همچنان بتوانید تا زمانی که سیستم تحت فشار است، به مقداری آب شیرین از شیر T&P دسترسی داشته باشید.

نحوه نصب شیر T&P

هنگام خرید آبگرمکن، شیر T&P معمولاً از قبل نصب شده است. یک ورودی رزوه ای در کنار مخزن جوش داده شده است. این ورودی قابل برداشتن یا تعویض نیست. شیر T&P در جهت عقربه های ساعت روی آن ورودی پیچ می شود.

در حالی که این اقلام از قبل در جای خود قرار دارند، لوله تخلیه که در امتداد کنار مخزن به سمت پایین حرکت می کند از قبل نصب نشده است.

نحوه نصب یا تعویض لوله تخلیه شیر T&P

نصب یا تعویض لوله تخلیه آسان، سریع است و نیازی به خاموش کردن یا تخلیه آبگرمکن نیست. اکثر صاحبان خانه می توانند این کار را به تنهایی انجام دهند.

نوار تفلون اضافه کنید

برای نصب لوله تخلیه، یک نوار از نوار تفلون را در جهت عقربه های ساعت در اطراف انتهای رزوه دار لوله تخلیه PVC بکشید.

لوله را به صورت دستی پیچ کنید

ابتدا با دست لوله تخلیه را روی شیر T&P پیچ کنید.

با آچار محکم کنید

سپس لوله را با آچار کاملاً سفت کنید. مراقب باشید که شیر T&P یا لوله تخلیه را با سفت کردن بیش از حد آن جدا نکنید.

لوله تخلیه را بررسی کنید

لوله تخلیه باید مستقیماً به سمت پایین باشد و چند اینچ بالاتر از کف باشد.

هشدار!

از آنجایی که شیر T&P به ندرت استفاده می شود، تجمع مواد معدنی می تواند به مرور زمان باعث سفت شدن آن شود. به همین دلیل، خود به تنهایی یک خطر محسوب می شود؛ زیرا در صورت افزایش دما یا فشار، شیر T&P ممکن است آنطور که باید باز نشود و آبگرمکن منفجر شود.

نحوه تست شیر T&P

سازندگان آبگرمکن توصیه می کنند که به طور مرتب شیر T&P را چک کنید. برای جلوگیری از سوخته شدن دست هایتان یا از دستکش های مخصوص و یا  از دمپایی های جلو بسته استفاده کنید( دمپایی را مثل دستکش بپوشید تا محافظی برای دستانتان باشد). به جز یک سطل، هیچ ابزاری لازم نیست.

شیر T&P را پیدا کنید

قبل از شروع، مطمئن شوید که می دانید دریچه قطع کننده مخزن شما کجاست. معمولاً در ورودی آب سرد، در ورودی سمت راست بالای مخزن قرار دارد.

سطل را قرار دهید

یک سطل زیر لوله تخلیه قرار دهید.

پیوست را بررسی کنید

اطمینان حاصل کنید که لوله تخلیه محکم وصل شده است. اگر شل است، آن را با پیچ در جهت عقربه های ساعت سفت کنید.

تخلیه آب

اهرم فلزی شیر T&P را به عقب بکشید تا مقدار کمی آب (حدود 1/4 فنجان) به داخل سطل تخلیه شود.

اهرم رها کنید

اهرم را رها کنید و بگذارید به حالت اولیه خود بازگردد. اگر اهرم به جای خود باز نگردد، شیر معیوب است و باید تعویض شود.

نحوه تعمیر شیر T&P

در بیشتر موارد، دو مشکل وجود دارد که ممکن است مجبور باشید با شیر T&P حل کنید:

  • دریچه ای که با چکیدن مداوم نشتی دارد
  • دریچه ای که می چسبد و به درستی باز و بسته نمی شود.

شیر T&P نشتی را تعمیر کنید

هنگامی که یک شیر T&P نشتی دارد، ممکن است به دلیل قرار نگرفتن صحیح شیر در دهانه رزوه دار مخزن باشد. این امر به ویژه در صورتی محتمل است که نشتی بلافاصله پس از تعویض شیر قدیمی رخ دهد. با بستن آبگرمکن و اجازه دادن به خنک شدن کامل، سپس برداشتن و باز کردن شیر در دهانه مخزن، می توان این مشکل را برطرف کرد.

اگر دریچه به دلیل کثیفی یا رسوب محبوس شده در درگاه کمکی نشتی دارد، اهرم فنر فلزی را دوباره به عقب بکشید و آب را به داخل سطل تخلیه کنید. هنگامی که اهرم دوباره به عقب باز شد، اگر آب به طور کامل متوقف نشد، شیر گاز را در حالت خاموش ببندید و آب را ببندید تا شیر تعویض شود.

هشدار!

آبگرمکنی که به صورت دوره ای آب گرم و بخار را از شیر T&P تخلیه می کند ممکن است روی دمای آب بسیار بالا تنظیم شود. مطمئن شوید که تنظیم دمای آب در محدوده توصیه شده معمولی – حدود 120 درجه فارنهایت – یا بیشتر از حدود 150 درجه فارنهایت نباشد.

یک شیر چسبنده T&P را تعمیر کنید

شیرهای T&P همچنین می توانند در موقعیت رو به پایین (بسته) یا کاملاً کشیده (باز) گیر کنند. هر یک از این شرایط یک مشکل بالقوه جدی است.

هنگامی که به سمت پایین گیر می کند، اگر سیستم به حداکثر فشار برسد، شیر نمی تواند تسکین دهد. در نتیجه ممکن است مخزن آبگرمکن پاره شود. هنگامی که در یک موقعیت کاملاً کشیده گیر می کند، شیر T&P به طور مداوم آب را از طریق لوله تخلیه به پایین نشت می دهد.

رفع چسبندگی

چسبندگی شیر را می توان با چند بار باز و بسته کردن اهرم برطرف کرد. شیر T&P را با کشیدن آرام اهرم به سمت خود تکان دهید. بسیار شبیه به تکان دادن دسته توالت، این عمل ممکن است برای باز کردن دریچه کافی باشد. اگر با این کار مشکل برطرف نشد، شیر را تعویض کنید.

ملاحظات ایمنی!

در بیشتر موارد، شیر T&P تا زمانی که خود آبگرمکن دوام می آورد، کار می کند و اگر آزمایشات سالانه را برای رفع مشکلات زودهنگام انجام دهید، رفع مشکل آن آسان است.

با این حال، هنگام کار با آبگرمکن، مقداری احتیاط لازم است، زیرا در صورتی که آبگرمکن از حداکثر فشار یا درجه حرارت بیشتر شود، شیر T&P ممکن است آسیب ببیند. اگر در مخزن آبگرمکن خود مشکوک به مشکلی مربوط به فشار هستید، با یک لوله کش و یا تعمیرکار تماس بگیرید تا آبگرمکن را بررسی کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *