دستگاه تست TDS آب

دستگاه تست TDS آب (TDS متر)

دستگاه تست TDS: شايد بارها ابن كلمه را از فروشندگان و نصاب هاى دستگاه تصفيه آب شنيده باشيد ما با اين مقاله جامع شما را با چگونگى كار اين دستگاه اشنا ميكنيم.

مطالعه اين مقاله براى كليه همكاران و حتى تكنسين هاى دستگاه تصفيه آب پيشنهاد مي شود چرا كه اگر حتى با نحوه كار اين دستگاه آشنا هستين با خواندن اين مطلب ميتوانيد اطلاعات كاملترى بدست آوريد. پس با مقاله دستگاه تست TDS آب با ما همارها باشید و با این دستگاه بیشتر آشنا شوید

دستگاه TDS چيست؟

اگر شما نيز به دنبال دستگاه تصفيه آب بوده ايد و يا كيفيت آب آشاميدنى برايتان اهميت دارد قطعاً اصطلاح TDS را شنيده ايد. اما اين اصطلاح چيست؟

كلمه (TDS ( Total Dissolved Solids يا همان مقدار مواد جامد محلول در آب است كه اين ميزان را با واحد PPM ( ميزان ذرات موجود در آب) اندازه گيرى ميكنند. در واقع واحدى براى ذرات جامد موجود در آب را بر اساس واحد PPM اندازه گيرى ميكنند.

از TDS آب با نام سختى آب نيز نام برده ميشوند به عبارت ديگر هرچقدر TDS آب بالاتر باشد سختى آب بيشتر است و املاح مضر در آب بيشتر ميشود.

مواد محلول موجود در آب ممكن است آلى يا معدنى باشند.

مواد غير آلى (معدنى) محلول در آب : مواد معدنى مانند ( نيترات، نيتريت،…) فلزات(جيوه سرب،آهن و…) گازها (كلر ) مواد غير آلى يا معدنى ناميده ميشوند

مواد آلى محلول در آب: مواد حاصل از تجزيه گياهان، مواد شيميايى و كازهاى آلى كه ممكن است باعث تغيير در رنگ و بوى آب شوند.

آيا اين مواد مفيد هستند يا مضر؟

بسيارى از مواد حل شده در آب كه باعث تغيير رنگ و بوى آب شوند يا مواد معدنى مانند نيترات و نيتريت يا مواد شيميايى آلى موجود در آب ممكن است سمى باشند. يا بسيارى از مواد جامد يا گازهاى موجود در آب ممكن است سرطانزا باشند. البته نميتوان گفت تمامى مواد محلول در آب بيماريزا هستند، اما مواد محلول در آب به صورت مفيد بسيار اندك است.

نكته بسيار مهم اينجاست كه نميتوان از TDS به عنوان معيار اصلى سلامتى آب استناد كرد و از اين دستگاه را شاخص سلامت آب استفاده كرد.

منظور اين است كه ممكن است در برخى از جاها ميزان TDS آب پايين باشد يعنى سختى مواد محلول در آب پايين باشد، ولى كل ناخالصى هاى موجود در آب از جنس مواد خطرناكى مانند نيترات و نيتريت و مواد شيميايى محلول در آب باشد. پس ميتوان نتيجه گرفت شناخت TDS آب براى شاخص سلامتى آب به تنهايى كافى نيست اما لازم است

ميزان مجاز TDS آب

در خصوص مقدار مطلوب سختى آب استانداردهاى مختلفى در جهان مطرح شده است ولى انچه كه مسلم است اين است كه ميزان املاح بايد بين ٧٠ تا ١٢٠ PPM باشد. لازم به ذكر است كه هرچه ميزان سختى آب كمتر باشد از رنگ و بوى بهترى برخوردار است.

دستگاه TDS

نكته: اگر TDS اب زير ۷۰ PPM باشد آب مزه تلخ به خود ميگرد. و پايين تر از اين عدد هم مفيد نيست. و اگر TDS آب بالاى ۱۲۰ PPMباشد از حد مجاز خارج است

ميزان TDS آب را چگونه بايد تشخيص داد؟

به راحتى ميتوان با بك دستگاه كوچك، ارزان و پرتابل و قابل حمل ميزان سختى موجود در آب را تشخيص داد كه اين دو دستگاه تنوع زيادى دارد ولى منظور ما TDS متر قلمى است

براى اين كار ميبايست يك ليوان آب تميز پر كنيد و سر دستگاه تست TDS را درون ليوان قرار دهيد. يك عدد روى نمايشگر دستگاه به نمايش در ميايد كه اين عدد ميزان سختى آب را نشان ميدهد

راه كاهش TDS يا سختى آب

به جرات ميتوان كفت بهترين راه براى كاهش ميزان سختى آب يا املاح موجود در آب استفاده از دستكاه تصفيه آب به روش اسمز معكوس است اين دستگاه داراى فيلتراسيون بسيار پيشرفته ميتواند ميزان سختى آب را با ضريب ۰٫۰۰۰۱ ميكرون تصفيه نمايد. يعنى به جز ملكول هاى آب به باقى املاح و ذرات مضر موجود در آب اجازه عبور ندهد.

نام اين فيلتر ممبران است و دستكاه تصفيه آب با روش اسمز معكوس RO با استفاده از فيلتر هاى ديگر و تكميل مراحل فيلتراسيون در شش يا هفت مرحله اجازه ورود املاح اضافى مانند شن و ماسه. كلر و نيترات و نيتريت و جيوه، مواد سمى و باكترى و مواد شيميايي و … را به آب نميدهند و آبى مناسب و سالم براى خوردو خوراك فراهم مياورند.

براى سلامت خود و خانواده از دستگاه تصفيه آب با فيلتر ها و ممبران اورجينال استفاده كنيد، فيلترهاى فيك بدون داشتن استاندارد هاى جهانى موجب خطرات بسيارى براى بدن مي شوند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *