رسوب زدایی از آبگرمکن دیواری

رسوب زدایی از آبگرمکن دیواری

چگونه رسوب را از روی آبگرمکن دیواری پاک کنیم؟در این مقاله قصد داریم تا نحوه زدودن و رفع رسوب را از روی مبدل های گرمایی پکیج بیان کنیم.ما در اینجا روش های مختلف رسوب زدایی از آبگرمکن دیواری را برای شما می گوییم و روش های مختلف را برای شما بیان می کنیم. انواع رسوب زدایی شامل استاده از پمپ و ثقلی است که در ادامه نحوه و دستور اجام آن را برای شما بیان خواهیم کرد.

چگونه رسوب زدایی کنیم؟

به سولفات، کربنات سدیم و منیزیم که بر روی جدار داخلی لوله ها باقی می ماند سوب گفته می شود. میزان رسوب با توجه به سختی آب در مناطق مختلف متفاوت است. اگر داخل کتری یا سماور را به دقت نگاه کنید میبیند که بعد از مدت زمانی روی جداره آنها لایه ای از نمک های کلسیم و منیزنیم پوشیده می شود و اگر نسبت به برطرف کردن آنها اقدام نشود به مرور زمان ضخامت آن زیاد شده  و باعث جلوگیری از انتقال گرما از داخل کوره به سماور می شود و آب سماور دیر به جوش می آید لازم است هر از چند گاهی سماور یا کتری را با مواد رسوب گیر شست و شو داد که بتوان از آن به نحو احسن استفاده کرد. پکیج دیواری بوتان-نمایندگی بوتان در مشهد-نمایندگی بوتان مشهد-نمایندگی رسمی بوتان

با سایت و نمایندگی بوتان مشهد و سایت ما همراه باشید.رسوب زدایی-تعمیر ایران رادیاتور-خدمات ایران رادیاتور- نمایندگی رسمی بوتان در وکیل آباد-نمایندگی مجاز بوتان-دودکش دوجداره

همانطور که نمک های منیزیم و کلسیم روی جداره داخلی کتری و سماور را می پوشاند، در داخل لوله های مبدل گرمایی آبگرمکن های دیواری نیز رسوب به وجود می اورند و باعث کاهش قطر لوله و کم شدن مقدار انتقال حرارت از شعله به آب می گردد.

در نتیجه آب گرمکن نمی تواند به مقدار کافی آب گرم تولید کند و مصرف کننده از کمبود آب گرم ناراضی است، در حالی که به مقدار کافی گاز مصرف می شود و گرما تولید می شود که این خود باعث اتلاف انرژی گرمایی شده و به جداره بیرونی مبدل گرمایی آسیب وارد می کند و با توجه به گرم شدن، رسوب های داخل لوله باعث ایجاد صدا می شوند.

وسایل رسوب زدایی:

برای برطرف کردن رسوب های داخل مبدل گرمایی از اسید کلریدریک یا جوهرنمک رقیق استفاده می شو که این اسید در ظرف های مختلفی در بازار موجود است.

رسوب زدایی ثقلی:

مبدل گرمایی را از محل خود خارج نموده و قبل از هر چیز نسبت به تخلیه آب موجود در آن اقدام نمائید که نحوه ی انجام آن به این صورت است که یک طرف مبدل را در محل تخلیه آب قرار داده و از طرف دیگر توسط فشار هوا مثل دمیدن و یا فوت کردن آب مبدل را تخلیه کنید.

به یک طرف لوله مبدل شیلنگ لاستیکی و به طرف دیگر لوله پلاستیکی نوع PP وصل کنید. ل.له پلاستیکی باید از سطح مبدل گرمایی دارای ارتفاع یک متر باشد که در بالای لوله یک قیف وجود دارد.

مبدل گرمایی را در داخل یک تشت بزرگ که درون آن به مقدار کافی آب باشد قرار دهید تا چنانچه محلول رسوب گیری سرریز کند یا پاششی داشته باشد تغییر رنگ روی مبدل گرمایی ایجاد نشود. اگر در فصل سرما باشد بهتر است آب موجود گرم باشد تا رسوب گیری زودتر انجام شود.

مقداری اسید از طریق قیف در مبدل میریزیم تا از طرف دیگر مبدل دورن ظرف دیگری بریزد وجود کف به همراه اسید خروجی از ظرف دیگر بیانگر حل شدن رسوب داخل مبدل در اسید است برای رسب زدایی کامل اسید درون ظرف دوم را دوباره  از طریق قیف در مبدل میریزیم و این عمل را چندین بار تکرار می کنیم تا محلول خروجی از مبدل بدون کف باشد.

قابل توجه اینکه در لحظه اول که اسید وارد مبدل می شود به دلیل واکنش شیمیایی پاشش شدیدی از بالای قیف ایجاد می شود که در صورت عدم توجه باعث ایجاد خسارت  می شود. دقت داشته باشید به محض ریختن اسید داخل قیف، کف ظرف را روی قیف قرار دهید که پاششی ایجاد نشود و بعد از اینکه تمام اسید را داخل مبدل ریختیم چندین بار این عمل را تکرار می کنیم تا تمام رسوب داخل مبدل گرفته شود و هیچ گونه کفی اسید نداشته باشد.

دستور کار انجام رسوب زدایی به روش ثقلی:

لوله پروپیلن 20 میلی متر             یک متر

بوشن یک سر دنده توپیچ “1/2      1 عدد

شیلنگ لاستیکی “1/2                     1 متر

قیف پلاستیکی متوسط                  1 عدد

ظرف پلاستیکی مناسب برای

جمع آوری اسید خروجی از مبدل    1 عدد

مبدل گرمایی سوب دار                   1 عدد

دستکش پلاستیکی

عینک محافظ سفید

تشت پلاستیکی بزرگ برای ریختن آب

قرار دادن مبدل در آن

ماسک یکبار مصرف

اسید کلریدریک                        2 لیتر

نکات فنی  و ایمنی:

در جریان رسوب زدایی از ماسک، دستکش و عینک استفاده کنید.

در حین ریختن اسید بر روی اعضای بدن آن را با آب زود بشویید.

در هنگام ریختن اسید، از پاشش آن بر روی زمین لباس کار و اعضای بدن جلوگیری کنید.

مراحل انجام کار:

پس از بوشیدن لباس کار مناسب و تحویل گرفتن لباس کار وابزار از انبار با رعایت نکات ایمنی و مطابق با آنچه در رسئ زدایی ثقلی گفتیم، مبدل گرمایی که در اختیار شماست را سوب زدایی کنید.

رسوب زدایی با پمپ:

یکی دیگر از روش های رسوب زدایی مبدل استفاده از پمپ است:

در این روش پمپ اسید شویی را در ظرف اسید قرار میدهیم و خروجی پمچ را به یک طرف مبدل گرمایی وصل نموده وطرف دیگر مبدل گرمایی با استفاده از شیلنگ پلاستیکی به ظرف ارتباط میدهم. پس ا چند دقیقه کارکرد پمپ تمام جرم داخل مبدل گرمایی گرفته می شود. پس از پایان کار در ظرف مربوطه، آب تمیز ریخته و مبدل را با آب شست و شو می دهیم و در محل خود نصب می کنیم لازم به ذکر است مه برخی از سرویس کاران در بازار کار از پمپ آب کولر استفاهد می کنند که در این روش مشکلی که وجود دارد این است که بخار اسید باعث خرابی زودرس شافت پمچ کولر شده و نهایتا باعث خرابی کولر میشود و مقرون به صرفه نمی باشد.

رسوب زدایی با پمپ را در مقاله بعدی بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *