کولر گازی و اصول نگهداری آن

کولر گازی بوتان مشهد

کولر گازی و اصول نگهداری آن

کولر گازی:

این دستگاه عمدتا از یک بخارکننده که وظیفه اش جذب گرمای هواست، یک کمپرسور که وظیفه اش افزایش دمای بخار ماده سرمازاست، یک کنداسور و یک دمنده تشکیل شده است. این دستگاه دارای مصرف بسیار بالای انرژی است.

انواع کولرهای گازی :

?کولرهای یک تکه ای یا پنجره ای

?کولرهای دو تکه( اسپلیت)

?کولرهای پرتابل( قابل حمل)

در کولرهای یک تکه ای یا پنجره ای به ابعاد کولر و پنچره دقت کنید. این ونوع کولرها خیلی متداول و مورد توجه هستند و به آسانی در داخل قاب پنجره قرار می گیرد. ولی به دلیل نوع کمپرسور آن مصرف برق بیشتری نسبت به بقیه دارد.

ولی در کولرهای اسپلیت که دو تکه هستند در هنگام خرید دقت کنید به دستگاه خارجی و محل نصب ان و چگونگی اتصال آنها به هم را هم مد نظر قرار دهید.

مقایسه کولر گازی و آبی:

کولرهای گازی برخلاف کولرهای آبی رطوبت محیط را افزایش نمی دهند پس در مناطق مرطوب کارایی زیادی می توانند داشته باشند. از این جهت برای محیطهای شرجی بسیار مناسب است.

کولر گازی نام مصطلح فارسی است که به تمام دستگاه های شامل چرخه سرمایش مبتنی بر تراکم و انبساط گاز اطلاق می شود.

سیستم سرمایشی موجود در ایران و مصارف برق آنها:

سیستم های سرمایشی که در ایران مورد استفاده قرار میگیرند در نقاط مختلف متفاوت می باشند. از جمله این سیستم ها که در مناطق جنوب و شمال کشور به علت آب  و هوای گرم و مرطوب مورد استفاده قرار میگیرند، کولر گازی می باشند.

حدود 70 درصد از خانوارهای ایرانی در فصل گرما از کولرهای گازی و آبی برای خنک کردن محیط زندگی خود استفاده می کنند. توان کولرهای آبی در حدود 500 وات و در مورد کولرهای گازی در حدود 200 وات است.

کولرهای آبی در مناطقی که رطوبت هوا بالاتس، مانند شمال و جنوب کشور از کارایی خوبی برخوردار نیستند لذا در این مناطق از کولرهای گازی گازی به طور عمده استفاده می شود. لکن در مناطقی که شرایط آب و هوایی آن برای استفاده ز کولر آبی مساعد است، استفاده از کولر گازی اشتباه است.

در مورد کولرهای آبی نیز می توانید با رعایت مواردی مثل سایه بان، و استفاده از دور کند به جای خاموش و روشن کردن های پیاپی، مصرف برق این کولرها را کاهش دهید.

در ضمن تفاوت کولرهای گازی و آبی علاوه بر ساختار و نظام کاری آنها نبود ترموستات در سیستم کنترل کولر آبی می باشد که بتواند زمان روشن بودن کولر را با توجه به دمای محیط مدیریت کند که این خود عیب بزرگی است و موجب می شود تادر فصول گرم مانند تابستان به علت روشن ماندن کولر در تمام اوقات شب سبب سرماخوردگی و بیماری افراد شود که البته کولر گازی این مشکل را ندارد.

مصرف بالای برق در کولرهای گازی تابع عوامل مختلفی است که از مهمترین عوامل تاثیرگذار بر مصرف انرژی الکتریکی در این وسایل ایجاب می کند.

مقدار مصرف انرژی در کولرهای گازی تابع عوامل مختلفی است که از مهمترین این عوامل می توان به محل نصب، سرویس و نگهداری مناسب و تناسب ظرفیت برودتی کولر با فضای مورد استفاده اشاره نمود.

توصیه های کاربردی:

برآرود ظرفیت مناسب:

لازم است زمان خرید کولر گازی به مساحت فضایی که نیاز به برودت دارد توجه نماییم. در جدول زیر ظرفیت مورد نیاز کولر گازی نسبت به مساحت فضای مورد استفاده، درج شده است:

سرویسکار بوتان مشهد

چنانچه فضای مورد نظر اقتابگیر باشد به ظرفیت های مورد نظر در جدول بالا، 10 درصد اضافه می گردد و اگر فضای مورد نظر سایه باشد 1 0درصد از ظرفیت مذکور کم خواهد شد و چنانچه کولر صرفا برای اشپزخانه به کار رود،  می توان از رده های بالاتر استفاده نمود.

هنگام خرید دستگاهی را انتخاب کنید که دارای علامت استاندارد  و برچسب انرژی باشد.

نسبت بازده انرژی:

نسبت توان خروجی به توان ورودی هر دستگاه برقی، بازده انرژی خوانده می شود و در کولرهای گازی این رقم از حاصل تقسیم سرمایشی کل به توان ورودی موثر، به دست می آید و به E.E.r مرسوم است. در هنگام خرید کالا گازی، در کاتالوگ آن به ضریب  E.E.r، رتبه انرژی و کلاس کولر با توجه به شرایط اقلیمی منطقی توجه فرمائید. هر چه این شاخص بالاتر باشند، کارایی کولر بیشتر است. 

نوع کمپرسور: 

کمپرسور مهمترین قسمت کولر است. در حال حاضر سه تکنولوژی برای ساخت کمپرسور به کار می رود. جدول زیر ویژگی های هر یک را نشان می دهد:

کولر گازی بوتان در مشهد

نتیجه میگیریم که اگر در یک منطقه گرمسیری زندگی میکنید و به توان خنک کنندگی بالا بیش از 24000BtU  نیاز دارید، کمپرسورهای اسکرول بهترین انتخاب هستند.

و اگر در یک منطقه گرمسیری زندگی می کنید ولی به توان خنک کنندگی بالای 24000BtU   نیاز ندارید، کمپرسورهای پیستونی بهترین انتخاب هستند. چنانچه کولر را در محلی نصب کنید که تایش مستقیم آفتاب ندارد و جریان هوا به خوبی در آنجا وجود دارد کمپرسور روتاری گزینه ی مناسبی است. اما اگر در یک منطقه معتدل مرطوب زندگی می کنید کپرسور روتاری گزینه مناسبی است. 

برند کولر گازی:

سراغ برندهای مطمئن بروید، همیشه پول زیاد خرج کردن دلیل بر مناسب بودن کالا نیست.

با توجه به جریان مصرفی بالا، نصب کولر گازی با توسط مجربین و تکنسین های شرکت سازنده مثل بوتان مشهد صورت پذیرد.

نصب اینورتور در کولرهای گازی پنجره ای باعث افزایش راندمان آنها می شود. 

تمیز بودنت کنداسور کولر به لحاظ عبور هوا تا میزان زیادی از مصرف برق می کاهد.

 نصب کنداسور کولرهای گازی در سایه باعث جلوگیری از اتلاف میزان قابل توجهی از انرژی مصرفی آنها خواهد شد. 

سعی شود محوطه کولر فضای مناسبی برای جابه جایی هوا باشد.

 درزگیری مناسب اطراف کولر، قرارنداشتن در معرض نور خورشید، سریع و به موقع تمیز کردن فیلترهای هوا و رادیاتور، تاثیر به سزایی در کاهش مصرف برق دارد. 

تمامی کولرهای گازی دارای درجه تنظیم دما (ترموستات) هستند لذا با توجه به اینکه بهترین درجه برودت منزل در فصل تابستان بین 20 تا 25 درجه است، می بایست از سرد کردن بیش از حد منزل خودداری کنید. 

استفاده بی مورد یا همزمان از وسایل گرمازا مانند: اجاق، سماور، لامپ رشته ای و …باعث افزایش بار گرمایی می شود. که این امر زمان کار کولر گازی را جهت رسیدن به برودت مطلوب، افزایش داده و در نتیجه منجر به مصرف بیش از اندازه مصرف انرژی الکتریکی در کولر گازی خواهد شد. 

در فصل تابستان معمولا سه منبع عمده گرمای ناخواسته در منزل وجود دارد : گرمای هوای خارج که از طریق سقف و دیوار هدایت می شود، گرمایی که از لامپ ها و لوازم خانگی انتشار می یابد و نور خورشید که از لای پنجره ها به داخل می تابد.با استفاده از سایه بان و یا پرده کرکره می توان نور خورشید را کاهش داد. 

تعویض کمپرسور می تواند در مصرف انرژی و کاهش آن به کولر شما کمک کند.

توجه داشته باشید که بعد از انتخاب برند مورد نظرتان به سایت اینترنتی آن رفته و اطلاعات خود را در این مورد کامل کنید.

موتور برخی کولر های گازی برای برخی مناطق جغرافیایی ساخته شده اند. اگر شما در جایی مثل تهران زندگی می کنید نیازی به این کولرها ندارید. 

کولر گازی مشهد بوتان

مشهد بوتان

محصولات بوتان در مشهد

نمایندگی رسمی ایران رادیاتور در قاسم آباد

نماندگی مجاز بوتان در وکیل آباد

پکیج و رادیاتور بوتان

پکیج آلومینیومی و پره ای

تفاوت پکیج پره ای و پنلی

 

 

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *