کولر گازی بوتان در مشهد

کولر گازی بوتان مشهد

قسمت های مختلف کولر گازی:

فیلترهای کولر گازی:

مهمترین بخش در تعمیر و نگهداری کولر گازی هستند که اگر به طرور مرتب تعویض و یا تعمیر نشوند در کارکرد کارمد کولر اختلال ایجاد می کند. فیلترهای کثیف و مسدود شده در واقع مانع گردش نرمال هوا می شوند و به ظور قابل ملاحظه ای بهره وری سیستم را کاهش می دهند. هنگامی که جریان طبیعی هوا مسدود شود هوایی که از میان فیلتر می گذرد آلودگی ها و کثیفی ها را به طور مستقیم به کویل اپراتور منتقل می کند و جذب گرمای کویل را مختل و تضعیف می کند. با تمییز نگه داشتن فیلتر می توان مصرف انرژی کولر گازی را از 5% تا 15% کاهش دهد. 

کویل های کولر گازی:

در طی ماه هایی که از کولر گازی استفاده می کنید، کویل اپراتور و کویل کنداستور کثیفی ها را جمع می کنند. اگرچه وجود یک فیلتر ممکن است مانع از کثیف شدن کویل اپراتورها شود اما در طول زمان حتی با وجود فیلتر کثیفی ها را جمع می کنند وجود این کثیفی ها گردش هوا را کاهش می دهد و کویل ها را عایق می کند. در نتیجه توانایی آن را در جذب گرما کاهش می دهد. بنابراین لازم است کویل اپراتور را هر چند سال یکبار چک کرده و هر زمان که لازم بود آن را تمیز کنید. 

پره های کویل:

پره های آلمینیومی که روی ک.یل اپراتور و کویل کندانسور کولر گازی قرار گرفته به آسانی می توانند خم شوند و گردش هوا از طریق کویل مسدود سازند. تجهیزاتی به نام برس پره وجود دارد که به وسیله آن می توان پره ها را به موقعیت اصلی خود بازگرداند.

کانال های مسدود شده:

سعی کنید گاهی یک سیم کلفت را در کانال های گذر آب قرار دهید. اگر کانال ها مسدود شوند مانع از این می گردند که رطوبت کولر گازی کاهش یابد و باعث می شود که رطوبت اضافی ایجاد شده منجر به تغییر رنگ دیوارها و یا فرش شود. سعی کنید در ابتدای هر فصل کندانسور را تمییز کرده و گرد و غبار آن راحذف نمائید این کار می تواند راندمان کولر را 20% افزایش دهد. 

عیب یابی و تعمیر کولرهای گازی

کلید فن را روی تمام حالت ها قرار داده ایم، اما فن روشن نمی شود

خازن راه انداز موتور فن معیوب شده است. 

اگر مشکل از خازن باشد به حالت 1 کلید فن، موتور صدای هوم داده و شروع به آمپر کشی می کند که اگر به موقع کلید فن در حالت خاموشی قرار نگیرد، موتور فن خواهد سوخت. همین واکنش موتور در سایر حالت های کلید فن نیز با کمی شدت و یا ضعف مشاهد می شود. خازن راه انداز موتور فن را از مدار خارج نموده و پس از تخلیه خازن معیوب را تعویض نمایید.

کلید فن را روی تمتم حالت ها قرار داده ایم، اما فن روشن نمی شود. 

موتور فن معیوب است. 

از آنجا که موتور فن کمی پیچیده است و از انواع آسنکرون های چند سرعته محسوب می شود تشخیص سیم پیچ معیوب و رفع عیب آن تا حدودی مشکل است توصیه می شود موتور را به سرویسکاران بوتان بسپارید. 

کمپرسور و فن هر دو در حال کارند اما خنک کنندگی کولر بسیار کم است.

?ترموستات تنظیم نیست.

ترموستات را روی درجه مناسب تنظیم کنید تا سرمایی که کولر ایجاد می کند پاسخگوی نیاز محیط باشد.

?موتور فن نیم سوز شده است. 

اگر سرعت فن تقلیل یابد سرمای کمتری وارد محیط می شود در نتیجه عملکرد کولر مطلوب نخواهد بود موتور فن را به تنهایی مورد آمپر کشی قرار دهید ارگ جریان اضافی می کشد نیم سوز است نسبت به تجدید سیم پیچی موتور فن اقدام نمایید. 

?فیلتر خروجی هوا کثیف است.

?مسیر ورودی هوا مسدود شده است.

توسط یک فرچه ورودی های هوا به داخل کولر را تمییز نماید.

?یاتاقان های محور خراب است.

از آنجا که عملکرد صحت یاتاقان ها در سرعت محور فن بسیار موثر است خرابی آنها علاوه بر آنکه هوای خروجی را کاهش می دهد صدای شدیدی را نیز ایجاد می کند در صورت مشاهده این عیب یاتاقان ها را تعویض کنید.

کولر روشن نمی شود.

پریز برق ندارد و دو شاخه یا سیم رابط کولر معیوب است.

با بررسی پریز برق و اطمینان از سالم بودن آن بدنه کولر را با احتیاط جدا نموده و پس از آن که دو شاخه را وارد پریز نمودید توسط ولتمتر مقدار برق را در ترمینال اصلی مورد اندازه گیری قرار دهید. اگر در ترمینال اصلی ولتاژ وجود نداشت ابتدا دو شاخه و سپس سیم رابط را تعویض نمائید البته اگر در بررسی دو شاخه عیب خاصی مشاهده نشده باشد. 

کلی اصلی خراب است.

در برخی از کولرها کلید قدرت وجود دارد که در واقع فاز اصلی مدار از این کلید عبور کرده.در صورت معیوب بودن کلید قدرت، به علت عدم وجود فاز در مدار، کلید قدرت را میتوان پس از خارج نمودن دو شاخه از پریز مورد آزمایش قرار داد بهتر است یکی از سر سیم ها را جدا کنید. اهم متر را روی رنجR1 قرار دهید و رابط ها را به پایه های کلید متصل کنید. اگر کلید سالم باشد با قرار دادن آن روی حالت ON عقربه منحرف شده و عدد صفر را نشان می دهد. در همین زمان با فشار دادن کلید بر روی حالتOFF عقربه به سمت بی نهایت باز میگردد. در غیر این صورت کلید معیوب است و باید تعویض شود. 

یکی دیگر از دلایلی که کولر روشن نمی شود این است که سیم های رابط قطع شده اند. اگر در سیم بندی مدار اصلی، فاز یا نول قطع شده باشد، لازم است محل انشعابات و اتصالات بین ترموستات و کلید موتور فن بررسی شود. 

موتور فن روشن می شود اما کمپرسور به راه نمی افتد. 

بوتان در مشهد

نمایندگی مجاز ایران رادیاتور در مشهد

نمایندگی رسمی بوتان مشهد

کولر گازی بوتان در مشهد

پکیج مشهد بوتان

فروش انواع پکیج در مشهد بوتان

 

فاز یا نول اصلی کمپرسور قطع است.

سیم های رابط را مورد بررسی قرار دهید. در صورت مشاهده سیمی که از محل اتصال خود خارج شده، نسبت به اتصال مجدد آن اقدام نمائید. 

یکی دیگر از دلایل آن می تواند این باشد که ترموستات خراب است. در این صورت دو شاخه کولر را از برق بکشید و پس از جدا نمودن سیم های رابط ترموستات رابط های اهم متر را به آن متصل نمائید. با حرکت ترموستات در جهت عقربه ای ساعت، عقربه ی اهم متر منحرف شده و در حدود عدد صفر می ایستد و با قطع ترموستات عقربه به سرعت به سمت بی نهایت باز می گردد. اگر به هنگام تست کلید موارد مذکور مشاهده نشد کلید ترموستات معیوب است، آن را تعویض نمایید 

یکی دیگر از دلایلی که کمپرسور به راه نمی افتد می تواند این باشد که کپرسور معیوب است  در این حالت بهتر است کمپرسور را در حالتی که متصل به برق است مورد آزمایش قرار دهید کولر را روشن نموده و موتور فن را به حرکت اندازید. ترموستات را نیز به حالت روشن قرار داده و اگر از قبل سر سیم های موتور را شناسایی نمودید ابتدا ولتاژ دو سر اصلی ومشترک و کمکی را مورد اندازه گیری قرار دهید و اگر به هر دو سیم پیچ ولتاژ به اندازه کافی می رسد اما حرکت نمی کند باید کمپرسور را تعمیر و یا تعویض نمود.

گاهی دلیل اینکه کمپرسور کار نکیند این است که خازن معیوب است در این صورت به محض حرکت ترموستات در جهت عقربه های ساعت موتور میل به حرکت از خود نشان می دهد اما حرکت نمی کند عموما این حالت کمپرسور توسط کم نور شدن لامپ های روشنایی منزل قابل رویت است به واسطه جریان اضافی که کمپرسور در این حالت می کشد.

کلید فن را روی تمامی حالت ها قرار داده ایم اما فن روشن نمی شود. 

فاز یا نول اصلی فن قطع شده است. از جمله احتمالات می تواند این باشد که فاز کلید چند حالته و یا نول خود موتورفن قطع شده باشد. دو خط مذکور را بررسی نموده و در صورت مواجهه با پارگی و یا جدا شدن سیمی از کنتاکت خود، عیب را برطرف سازید تا فن را به کار خود ادامه دهد. 

کلید فن را روی تمام حالت ها قرار داده ایم، اما فن روشن نمی شود.

کلید فن خراب است.

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *