شیر رادیاتور ایران رادیاتور مشهد

شیر رادیاتور ایران رادیاتور مشهد چیست؟

شیر رادیاتور بوتان-دودکش دو جداره-بوتان در مشهد-دستگاه تصفیه آب- نصاب دستگاه تصفیه آب-در این مقاله درباره شیر رادیاتور و نحوه لوله کشی فاضلاب مطالبی را در برترین سایت بوتان مشهد ارائه میدهیم.شیر رادیاتور بوتان مشهد

شیر ونت چیست؟

شیر ونت ها در واقع یک شیر یک‌طرفه هوا هستند که به صورت سقلی عمل کرده و در زمان به وجود آمدن فشار منفی در سیستم لوله‌کشی فاضلاب فشار منفی داخل شبکه را متعادل می‌کنند. برای درک بهتر عملکرد این شیرها ابتدا باید با پدیده سیفوناژ آشنا شویم.

پدیده سیفوناژ:

وقتی در شبکه فاضلاب یک تخلیه آنی (بیش از 8 لیتر آب) انجام می‌شود، به دلیل پر شدن مقطع لوله، پشت فاضلاب فشار منفی (مکش) ایجاد می‌گردد. این مکش منجر به تخلیه آب داخل سیفونی که تخلیه از آن طریق انجام شده است (سیفوناژ اتوماتیک) و همچنین سیفون‌های طبقات پایین‌تر (سیفوناژ القایی) می‌شود.

تخلیه تله آب هوابند داخل سیفون به معنی ورود بو، آلودگی و حشرات موذی از داخل شبکه فاضلاب به محیط می‌باشد. ضمن اینکه مقاومت تله آب برای تخلیه باعث کاهش سرعت حرکت فاضلاب در خطوط افقی و جا ماندن مواد جامد فاضلاب می‌شود.

روش سنتی حل مشکل سیفوناژ:

در روش سنتی – که به روش Full Vent معروف است – از پشت هر سیفون یک لوله به سمت بالا کشیده می‌شود. این لوله‌ها داخل داکت تجمیع شده و به سمت پشت بام هدایت می‌شوند. در این روش فشار پشت سیفون از طریق لوله‌کشی ونت با فشار هوای آزاد مرتبط می‌گردد و از این طریق فشار منفی ایجاد شده متعادل شده و در واقع مکش از طریق پشت‌بام خنثی می‌گردد.

مشکلات این روش عبارتند از: بالا رفتن حجم لوله‌کشی (70 تا 110 درصد)، انتشار بوی فاضلاب در فضای پشت‌بام، عملکرد ضعیف سیستم ونت در ساعات پیک مصرف و اشغال مساحت ساختمان و فضای سقف کاذب توسط لوله‌های ونت.

استفاده از شیر ونت

در این روش مدرن که اولین بار توسط شرکت STUDOR امریکا ابداع شده است، شیرهای یکطرفه هوا روی شبکه فاضلاب مربوط به هر محیط و همچنین بالای خط اصلی فاضلاب نصب می‌گردد. عمکرد این سیستم‌ها به صورت سقلی بوده و در فشار 250- پاسکال در شیرهای داخل واحدها 7.5 لیتر بر ثانیه و در شیر خط اصلی 30 لیتر بر ثانیه هوا از خود عبور می‌دهد. این ترکیب می‌تواند با عملکردی حتی بهتر از لوله‌کشی ونت یک به یک‌ از تله آب سیفون‌ها حفاظت کند.

مزایای این روش عبارتند از:

کاهش حجم لوله‌کشی (30 تا 60 درصد)، افزایش ضریب اطمینان به دلیل مستقل بودن عملکرد ونت در هر واحد (در مقابل روش فول ونت که در آن عملکرد ونت همه واحدها به هم وابسته است)، عدم نیاز به تعمیر و نگهداری به دلیل عملکرد سقلی، افزایش فضای مفید ساختمان به دلیل حذف حجم بالایی از لوله‌های فاضلاب و جلوگیری از انتشار بوی نامطبوع در فضاهای مشاع ساختمان مثل پشت‌بام.

در حال حاضر در ایران شیرونت های کاپری نمونه از این تکنولوژی است که توسط شرکت سوپر پکس عرضه می‌گردد. ولی در کشورهایی که دارای صنعت ساختمان توسعه یافته‌ای هستند، این شیرها بخصوص در ساختمان‌های بلند مرتبه در مقیاس گسترده‌ای مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *